• Advertisement

Nano-Oil voor je auto

Ongedwongen keuvelen over al het andere dat ons naast messen & lampen nog meer bezighoudt.

Nano-Oil voor je auto

Berichtdoor Kwakster op 23 dec 2011, 14:06

Naast Nano-Oil in de bekende kleine buisjes voor allerlei toepassingen bestaat er ook een variant voor gebruik in je automotor & versnellingsbak, en aangezien stClaire het wel kon waarderen dat hij ineens allerlei bestellingen uit Europa kreeg heb ik een setje van die versie voor mijn auto gratis toegestuurd gekregen, 8)
Het gaat om een zgn olietoevoeging die je zelf in de desbetreffende reservoirs van je auto kiepert.

(Het grote busje links gaat in de motor en het kleine busje in de versnellingsbak - het standaard buisje Nano-Oil rechts dient slechts om het formaat van beide busjes aan te geven)

Afbeelding

Nu had en heb ik wel mijn bedenkingen bij dit soort spul, daarom heb ik 2 bevriende automonteurs gevraagd naar hun mening omtrent dit soort toevoegingen, die op zich natuurlijk al veel langer op de markt zijn.
Beider mening was: "het is niet schadelijk voor je motor, maar er valt ook niets merkbaars van te verwachten".

Nu rij ik in een 5 jaar oude Toyota Corolla, en hoewel het mechanisch-technisch een uitstekende kar is (slechts 1 "mankement" in die 5 jaar: een piepend koppelingspedaal - oplossing: een beetje vet op een gaffeltje) is het ook niet bepaald een zuinige auto: gemiddeld 1 op 12.

Volgens stClair zorgt dit spul er in eerste instantie voor dat het toerental en de oliedruk toenemen, terwijl de motortemperatuur juist afneemt.
Leuk natuurlijk, maar wat belangrijker is: ook zou het benzineverbruik merkbaar gaan afnemen.
Ik heb hierover op het net nog maar slechts 1 review kunnen vinden, en dat was van iemand die beweerde dat zijn auto met dit spul bij gebruik voor stadsritten nu eenzelfde verbruik liet zien als voordien op de snelweg.

Op dit moment heb ik natuurlijk geen idee of hier ook maar een kern van waarheid in zit, maar ik ben van plan om erachter te komen: een dezer dagen gaan beide flesjes in motor & versnellingsbak van de Toyota en ik zal in deze thread bijhouden wat mijn eigen ervaringen zijn.
Kennis weegt niets.
Kwakster
Forumbaasje

Re: Nano-Oil voor je auto

Berichtdoor Emel op 23 dec 2011, 14:15

Ik ben echt benieuwd ! Leuke man trouwens die Christian St Claire hij stuurde me een email met prettige feestdagen. :D
Emel
Forumlid

Berichtdoor Stekker op 23 dec 2011, 14:50

Ik ben ook zeer benieuwd naar jouw ervaringen met dit product.
Er zijn door de loop van de tijd meerdere wondermiddelen geweest (Slick 80 bv), maar wat jezelf al zei: baat het niet, dan schaadt het niet.

Keep us posted.

Gr. Theo.
Groeten Theo.

Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
Stekker
Forumlid

Berichtdoor Corvus Albi op 24 dec 2011, 17:56

In de 2CV van mijn vrouw heb ik al jaren TSL (Tri Star Lube) als olie additief in het carter en de bak.
En dat merk je toch wel: Toen ik het voor de eerste keer gebruikte heb ik de warme motor stationair laten draaien en na de toevoeging van de TSL liep het toerental hoorbaar op!
Let wel: een 2CV heeft geen motormanagement ofzo om het toerental te stabiliseren, dus minder wrijving = soepeler draaien en geeft dus iets meer toeren bij dezelfde carburatie.
Het verbruik is sindsdien iets gedaald van gemiddeld 1:15 naar 1:18 en dat is nu al jaren stabiel.
Zoiets verwacht ik dus ook wel van deze Nano Oil... Ik ga alleen niet TSL met Nano door elkaar gebruiken, dus ben ik wel benieuwd naar ervaringen van anderen die voorheen geen additieven gebruikten.
Met een snedige groet van Hans

Hout splijt niet door te dreigen met een mes.
Corvus Albi
Forumlid

Berichtdoor Kwakster op 12 feb 2012, 19:15

De Nano-Oil toevoeging voor de motorolie zit er nu een paar weken in, en ik merk tot nu toe volstrekt niets van een verhoogd toerental of een lagere motortemperatuur.
Kan natuurlijk komen door het motormanagementsysteem dat alles zo constant mogelijk houdt, wie zal het zeggen ?
Het kleine flesje voor de versnellingsbak heb ik er overigens nog niet ingegooid.
Kennis weegt niets.
Kwakster
Forumbaasje

Berichtdoor AJG de Raat op 12 feb 2012, 23:01

Hoe is het met het benzine verbruik is dat gelijk gebleven of gestegen of gedaald.
Ik rijd al jaren toyota , rijd nu een corolla(1.6) waar ik gemiddeld 1 op 14 mee rijd zonder toevoegingen :D .
Nu geef ik toe dat met het stijgen van de jaren het verbruik wat afneemt :mrgreen: .
AJG de Raat
Forumlid

Berichtdoor Deovolens op 13 feb 2012, 09:21

Doe nooit zulk een toevoeging in een automatische bak.
Elke scheikundige toevoeging is niet of contraproductief.De olie is een perfect gedopeerde mengeling met additieven, der in mengen verstoort dit.
Een fysische toevoeging zoals grafiet kan de slijtage wel verminderen bij koud starten (Marly) maar het verbruik daalt natuurlijk niet.
Het enige waar zo iets voor dient is de portefeuille van zulk een bedrijf aan te spekken.
Deovolens
Forumlid

Berichtdoor Mark2007 op 13 feb 2012, 09:51

Ik gebruik al jaren Slick 50 in verschillende voertuigen (zowel auto's als motoren) en tot nu toe is dat het enige wat ik geprobeerd heb wat werkt, vooral bij motoren die wat meer kilometers hebben gedraaid.

mark
Mark
Draco dormiens numquam titillandus
Mark2007
Forumlid

Berichtdoor Emel op 13 feb 2012, 13:10

Lees dit maar eens over Slick 50: http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/624488

"De binding van Teflon (zit in slick50) op metaal is bij de temperaturen die in een motorblok voorkomen chemisch onmogelijk.
Dit is in een rechtszaak tegen slick50 in Amerika bewezen.

Daarmee dondert heel het prachtige verhaal op de slick50 doos in elkaar.

Neem maar van mij aan dat iedere oliefabrikant die zijn concurrent kan aftroeven met iets dat goed werkt dat allang zelf in zijn olie gedaan had."

Dat laatste wat hier geschreven werd zie ik ook zo, ik denk dat de grote oliefabrikanten wel een redelijk research budgetje hebben, ietsjes meer dan de jongens van Slick 50 en/of dat van Christian St Claire. :wink: Neemt niet weg dat Nano-oil goed werkt op messen.

Google maar eens op "Engine Oil Additives" en ook op "Lawsuit Slick 50 for false advertising"...
Emel
Forumlid

Berichtdoor Jade op 13 feb 2012, 13:59

Gewoon goede olie in je motorblok/transmissie, en je bent het beste af. :|
Jade
Forumlid

Berichtdoor Jurgen op 13 feb 2012, 16:48

slick 50/80 had de eigenschap om van je motorolie dus ook echt slik(modder) te maken,verstopte oliepompen en kanalen,
en een verhoogd olieverbruik en motorslijtage,ik ben dus enigzins sceptisch tegenover toevoegingen in mijn auto,en
nu druk ik me licht uit. :D
grtz,Jurgen.
Jurgen
Forumlid

Berichtdoor Mark2007 op 14 feb 2012, 09:03

Ik heb het in verschillende auto's en motoren gegooid, en je raad het al niet een ervan ging kapot.
Het beste resultaat haalde ik met mijn oude suzuki GS550e die ging van 1:18 naar 1:24, hoe moderner de motor hoe minder effect, helemaal als ze weinig gereden hebben, maar ook mijn 1999 astra ging 1km per liter beter lopen.

Vooral met koudstart merkte ik verschil, maar het beste is natuurlijk dat je daadwerkelijk ziet dat de motor minder gaat verbruiken, dan kun je meteen zien dat het geen leugen is.
Uiteraard zijn er andere fabrikanken die er meteen op insprongen en beweren dat hun spul beter is, roddels over andere merken vertellen enz, en uiteraard is Amerika het land bij uitstek voor rechtzaken :mrgreen: en tegenwoordig hebben we synthetische olie wat gewoon ook betere smerende eigenschappen heeft, dus de fabrikanten zijn er echt wel op ingesprongen.

tot nu toe heb ik het toegepast in 2 motorfietsen en 6 auto's allemaal met positief resultaat in pak hem beet 30 jaar tijd, de enige waar ik het niet heb in toegepast is de harley van mij, maar dat komt omdat daar sae50 single grade olie in zit, en ik verwacht dat als ik daar slick 50 in doe er allerlei vervuiling los gaat komen en dan van alles gaat verstoppen, maar dat zou ook gebeuren als ik er ineens 20W50 in zou doen.

Vroeger adverteerde ze het met dat het 300.000km mee ging, dat is teruggebracht tot 80.000 km dus dat zal het effect van een rechtzaak wel zijn geweest.

Er is overigens ooit een onafhankelijke test geweest ik dacht al ergens in de jaren 80 van Veronice het programma de heilige koe waar ze twee identieke mercedes diesels gebruikte, de een behandelde met slick 50 en de andere niet, beide de olie eruit laten lopen en kijken hoe lang ze bleven rijden, dus een echte rij test, de mercedes zonder slick 50 liep in puin en werd weggesleept door de mercedes die wel behandeld was geweest met slick 50, dat geeft ook een aardig idee hoe goed het werkt.

mijn persoonlijke ervaringen(dus niet zo maar iemand anders napratend) zijn enkel goed positief over slick 50

Mark
Mark
Draco dormiens numquam titillandus
Mark2007
Forumlid

Berichtdoor Emel op 14 feb 2012, 13:00

Mark, niet iemand anders napratend :lol:

1. Als het echt zo werkte als geadverteerd had Slick geen miljoenen hoeven te betalen voor "unsubstantiated" claims.
2. Er zijn testen door het NASA Lewis Research Center gedaan en niet door Mark met een Opel Astra van 1999 :roll:

Interessant is trouwens wel dat je Suzuki van 1:18 naar 1:24 ging, maar 1km per liter voor je Astra is niet echt noemenswaardig, dat kun je ook al hebben na een grote beurt met een nieuwe luchtfilter en olie.

Ik heb zelf heel veel auto's gehad, sommige waar ik 33 liter op 100km mee kon verbruiken en ook 12 liter op 100 mee kon rijden, dat lag bij mij althans, vooral aan mijn rechtervoet.

Dat ze nu adverteren met 80.000 km ipv 300.000 km vind ik ook heel wel "slick" :lol: , dat zou ik ook als fabrikant doen, deste meer kun je verkopen...;)

Om echte referenties te hebben zou je dat spul onder laboratorium omstandigheden moeten testen, zoals dat reeds door de NASA gedaan is...

"Samengevat van http://www.ftc.gov/opa/1996/07/slick.shtm :

The FTC complaint also specifically charges that Slick 50 did not have adequate substantiation for its advertising claims that, compared to motor oil alone, the product:

reduces engine wear;
reduces engine wear by more than 50%;
reduces engine wear by up to 50%;
reduces engine wear at start-up;
extends the duration of engine life;
lowers engine temperatures;
reduces toxic emissions;
increases gas mileage; and
increases horsepower."

http://www.1expired.com/dura-lube_slick50.htm

"Slick 50 is currently both the most aggressive advertiser and the most popular seller, with claims of over 14 million treatments sold. However, such solids seem even more inclined to coat non-moving parts, like oil passages and filters. After all, if it can build up under the pressures and friction exerted on a cylinder wall, then it stands to reason it should build up even better in places with low pressures and virtually no friction.

This conclusion seems to be borne out by tests on oil additives containing PTFE conducted by the NASA Lewis Research Center, which said in their report, "In the types of bearing surface contact we have looked at, we have seen no benefit. In some cases we have seen detrimental effect. The solids in the oil tend to accumulate at inlets and act as a dam, which simply blocks the oil from entering. Instead of helping, it is actually depriving parts of lubricant."
Emel
Forumlid

Berichtdoor Deovolens op 14 feb 2012, 14:08

De teflon waar het op gebaseerd is verdraagt geen hoge temperaturen.Dupont de Nemours geeft het uitdrukkelijk aan.
Deovolens
Forumlid

Berichtdoor Emel op 14 feb 2012, 14:15

Klopt, als je het artikel leest wilde Dupont zich ook indekken tegen eventuele schadeclaims en zelfs het liefst geen teflon meer leveren aan de fabrikanten van die wonder "additives".
Emel
Forumlid

Volgende

Keer terug naar Off Topic