• Advertisement

Diamantspray

Uit de vrije hand, met geleidesystemen of machinaal

Diamantspray

Berichtdoor Ric op 09 feb 2017, 17:05

Hoe het beste bewaren,op kamer temperatuur,in de koelkast, iemand een idee ?
Ik heb het oa over deze:

https://www.knivesandtools.be/nl/pt/-ha ... tspray.htm

en deze

https://www.knivesandtools.be/nl/pt/-ke ... -spray.htm

Geweldig spul trouwens, polijst zeer goed en toch krijg je een goede bite op de snede :D
Ik gebruik het nu op de lederen strops, maar heeft er iemand ervaring met de spray op balsa hout.
Of denken jullie dat leder sowieso de beste optie is?

Grtn Ric
Respect is something earned, not given !
Ric
Forumlid

Re: Diamantspray

Berichtdoor Kwakster op 09 feb 2017, 19:42

Heb zelf geen ervaring met diamantsprays, maar mijn diamantpasta's bewaar ik gewoon op kamertemperatuur.
In mijn werkhok is het wat kouder, hetgeen te merken is doordat de pasta wat opstijft en zich daardoor wat moeilijker uit het spuitje laat drukken, maar verder heb ik geen negatieve gevolgen kunnen merken.

1 micron diamant op leer als drager geeft een wat fijner polijstresultaat dan 1 micron diamant op balsa (hardhout) als drager, dit omdat het eerste materiaal beduidend zachter is dan het tweede.
Niet alleen geeft het leer zelf meer mee tijdens het stroppen waardoor de snede er verhoudingsgewijs wat verder in wegzakt (waardoor trouwens ook de kans op afronden van je apex enigszins toeneemt), ook kunnen de diamant- of CBN deeltjes onder belasting verder weggedrukt worden in het oppervlak waardoor het krasjespatroon op het staal fijner wordt.
E.e.a hangt overigens ook af van de soort leer, de dikte ervan, en hoe het is voorbehandeld.
Kennis weegt niets.
Kwakster
Forumbaasje

Berichtdoor Ric op 10 feb 2017, 15:47

Ok Robert bedankt voor de info.
Kga de sprays nu is in een kamer zetten,waar het wat koeler is.
Ze staan nu in een kas in de woonkamer en ik heb de indruk dat dat te warm is.
Ze worden wel heel dun/waterachtig,kan zomaar zijn dat het niet uitmaakt hoor ,maar ga het is proberen.
Kheb de indruk dat ik nu meer moet aanbrengen op de strops.
Heb het nu ook op twee nieuwe balsastrops zitten,om te testen.

T.o.v de WE diamantpasta is het wel een wereld van verschil vind ik,het polijst zeer goed maar geeft toch een ongelooflijke "bite" :D

Grtn Ric
Ric
Forumlid

Berichtdoor Angelo op 11 feb 2017, 10:45

Over de bite lig dat er ook niet aan hoe je hem slijpt voor je gaat stroppen?
Angelo

Berichtdoor Ric op 16 feb 2017, 18:43

Hoy Angelo, dat heeft idd ook effect.
Maar ik heb het over dezelfde gritprogressie totdat je gaat stroppen, dan krijg ik met de diamantspray duidelijk meer bite dan met de pasta.
Ben nu ook bezig met diamant lapping folie en dat lijkt me ook goed spul vooral naar (semi) polijsten toe.
Perfect spiegelglad is volgens mij met de Wicked Edge niet mogelijk of je moet een uur of vijf in één mes steken, en dan nog..
Maar kom nu voor mijn slijpkunsten aardig in de buurt en de messen zijn echt hair popping/splitting scherp :D

Grtn Ric
Ric
Forumlid

Berichtdoor Kwakster op 16 feb 2017, 19:01

Heb je al eens geprobeerd om een velletje enkellaags toiletpapier te slicen zonder dat het gaat rafelen of scheuren ?
Da's ook een handig testje om te zien of je mes serieus scherp is.
Kennis weegt niets.
Kwakster
Forumbaasje

Berichtdoor Angelo op 16 feb 2017, 19:07

Alles is mogelijk en denk dat het met de wicked edge nog het makelijkt gaat
Ik zelf gebruik een dmt setje en dat duurt idd een hele poos om een perfecte gladde edge te krijgen maar het lukt
Wel steeds controleren met een loupje en daarna flink gaan stroppen en dan heb ik het niet over 10 keer over de strop halen :mrgreen:

Heb laatst mijn strider sng geslepen en deze heb ik geslepen tot 2000 grit schuurpapier en daarna gestropt op 1 micron en moet zeggen dit geeft een heel mooi resultaat en heeft meer bite dan mijn perfecte mirror edge en eerlijk gezegt voor echt gebruik is dat wel fijner

Wilde een tijd terug met mijn zt 0562cf een tyrap door snijden ik heb 3a4 keer moeten aan zetten voordat hij door was
En de zt had een vlijmscherpe en perfecte mirror edge deze was gestropt tot 0,3 micron
Voor de looks vind ik het geweldig maar voor gebruik is het minder

Gr angelo
Angelo

Keer terug naar Messen slijpen