• Advertisement

Victorinox Swisstool X: enkele vraagjes...

Victorinox Swisstool X: enkele vraagjes...

Berichtdoor Balor op 26 mei 2011, 19:30

Onlangs heb ik een zwarte Victorinox Spirit aangeschaft (NATO-model ?
Ik heb er in ieder geval weinig exacte info over gevonden: extra info mag je me hierover ook bezorgen, maar dan kan ik misschien beter daarover een aparte topic maken...):

Afbeelding

In ieder geval is zo weer de zoektocht voor de ideale multitool bij mij gestart.
Nadat ik een paar Leathermans heb vastgehad en een paar Swisstools was het voor mij duidelijk...
Nu zit ik wel continu te dubbel over het feit of ik nu liever de gewone Swisstool of liever de Spirit heb: aangezien ik meestal wel van het wat robuuster hou en het is ook een beetje de grote broer van de Spirit...
Ik zit dus eraan te denken om de gewone Swisstool aan te kopen en dan het model X (volgens mij de beste toolset).
Nu zat er bij mijn zwarte Spirit geen 'plus' setje, en vroeg ik me af of dit nou echt handig was om continue mee te slepen en bij te hebben.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee ?
Ten tweede was het groene lederen zakje bij de zwarte Spirit echt niet een ding wat ik graag draag en nu ben ik dus op zoek naar een goede manier van mijn Spirit mee te sjouwen.
De vraag bij mijn Swisstool zal dan wel hetzelfde zijn, aangezien deze ook best in een etui aan de riem komt.
Ik heb een weekje rondgelopen met de Spirit van voor in het 'muntenzakje' van mijn broek en dat was maar niets...
Persoonlijk hou ik wel wat meer van de lederen etuis, maar ik heb begrepen dat de nylon etuis iets steviger zijn ?
Ik heb ook begrepen dat er zelfs nylon versies zijn met drukknop ipv klitteband/velcro...
Nu begin ik door de bomen het bos een beetje te verliezen...
Doe daar bovenop dat ik in de lederen etuis ook verschillende uitvoeringen zie (met stiksel langs de zijkanten, zonder stiksel,...).
Of zou ik gewoon echt ergens anders kijken voor een degelijke etui ?

Afbeelding

Dus van links naar rechts: etui voor de Swisstool Plus, dan 2 voor de Swisstool en dan 2 voor het Spirit model.
Zoals je ziet heeft nummer 2 en 3 een drukknop (gaat misschien langer mee als klitteband/velcro ?)

Afbeelding
Afbeelding

Hier zie je dus dat het stiksel langs de zijkanten doorloopt, wat niet het geval is bij de etuis van de Spirt.
Is dit typisch aan de Swisstool ?
Ik vind nochtans ook afbeeldingen waar de Swisstool afgebeeld wordt zonder dat stiksel aan de zijkant.

Afbeelding

Ik vroeg me dan ook af of er zo'n black oxide of een zwarte versie bestaat van de Swisstool (ik heb er namelijk een aantal gezien in de States, maar ik ben wel op zoek naar de lay-out van tools zoals op het X-model, met het handige schaartje).
Ik vind de zwarte versies persoonlijk mooi en ik doe het zeker niet voor het 'tactical' aspect, maar het gaat roest tegen (niet dat het een geval zou zijn, maar ik hou ervan als iets echt 'overengineered' is).
Aan de andere kant komt de zwarte versie misschien iets te zwaar/militair over voor 'sheeple' en het idee van een multitool is voor mij nog altijd het nut dat voorop staat: ik neem dus graag de glimmende vingerafdrukachterlatende zilveren versie boven het 'tactical' zwarte model als de mensen hierdoor een betere indruk krijgen dat het echt een tool is.

En als allerlaatste vraag vroeg ik me af hoe het juist zit met de wapenwetgevingen en zo'n multitool.
Ik woon in België en heel die wapenwetgeving begint verwarrend te worden.
Ik had begrepen dat het belangrijkste is of je er een doel voor hebt als je een bepaald mes draagt (bv wandelen in het bos met een zakmes is ok, maar winkelen of een biertje drinken in de stad met hetzelfde mesje kan je problemen mee krijgen. Aangezien een multitool juist het idee uitdraagt dat je het altijd en overal kan gebruiken, lijkt het me wel dat ze daarover niet zo moeilijk gaan doen...
Aan de andere kant heeft het blad een 'lock-up' of vergrendeling wat ome agent vaak niet leuk vindt (ik geloof zelfs dat dit deels verboden is ?).
Ik vroeg me er gewoon mee af of ik in de problemen kom als ik dit eerder dagdagelijks aan de broeksriem heb hangen als EDC (met dan de uitzondering dat je het ding afdoet als je naar een bar gaat ofzo).
Wat denken jullie?

Even mijn vragen nog eens opsommen want ik heb er wel een beetje een rommeltje van gemaakt...

1) Ervaringen met de Swisstool X VS Swisstool Spirit X ?
2) Nut van het 'plus' setje ? Is dit een aanrader of is het niet echt als EDC nodig ?
3) Wat denken jullie van het hoesje of de etui ? Hoe zit het met al die edities of zoek ik best iets anders ?
4) Hebben jullie wat meer informatie over de zwarte editie van de Swisstool X of de zwarte editie Swisstool Spirit X ?
5) Wat is volgens jullie het meeste 'sheeple-friendly '?
6) Hoe zit het met de Belgische wetgeving en deze multitool ?
Balor
Forumlid

Re: Victorinox Swisstool X: enkele vraagjes...

Berichtdoor Blastmaster1972 op 26 mei 2011, 19:37

balor schreef:Even mijn vragen nog eens opsommen want ik heb er wel een beetje een rommeltje van gemaakt...
1) Ervaringen met de Swisstool X VS Swisstool Spirit X?
2) Nut van het 'plus' setje? Is dit een aanrader of is het niet echt als EDC nodig?
3) Wat denken jullie van het hoesje of de etui? Hoe zit het met al die edities of zoek ik best iets anders?
4) Hebben jullie wat meer informatie over de zwarte editie van de Swisstool X of de zwarte editie Swisstool Spirit X?
5) Wat is volgens jullie het meeste 'sheeple-friendly'?
6) Hoe zit het met de Belgische wetgeving en deze multitool?

1) geen ervaring met Spirit. Ik heb wel een Swisstool X, weinig gebruikt, ik vind de Leatherman Wave of Charge handiger
2) Plus setje is best wel handig, maar verhoogt het gewicht.
3) etui: goed genoeg. hoe het met al die versies zit weet ik niet...
4) Nee
5) volgens mij zijn alle multitools wel redelijk sheeple friendly.
6) multitools zijn volgens mij geen probleem voor de (belgische) wet.

Groeten,

Jos
Blastmaster1972
Forumlid

Berichtdoor Balor op 28 mei 2011, 10:58

1) Voor de vergelijking tussen de twee vond ik alvast dit: http://forum.multitool.org/index.php/topic,5232.0.html
Ik ga het voorlopig houden bij mijn Spirit aangezien het voor mij te doen is voor EDC en qua tools dekt mijn Spirit evenveel hoeken als de gewone Swisstool en is daarbij ergonomischer voor de grip bij de tang en is ook nog eens een stuk lichter (niet dat dit meespeelt voor mij, maar goed het kan als een argument bekeken worden).

2) Ik vind het plus-setje eerlijk gezegd niet zo interessant aangezien veel zaken niet echt dagdagelijks nodig gaan zien. Het kan ook echt als een standalone gezien worden, wat ik eventueel ook gewoon in mijn tas kan duwen ipv in het zakje erbij te bewaren. Zo hou ik het tasje ook dunner en iets meer low-profile. Persoonlijk vind ik de flessenopener en de kleine schroevendraaier die erbij zit wel iets nuttigs: misschien moet ik dit er dan wel gewoon in het dunne tasje erbij proppen aangezien dit niet zoveel plaats inneemt... Nu blijf ik wel met het probleem zitten om zo'n flessenopener te vinden apart (en dan nog liefst in die zwarte kleur om een beetje uniform te blijven, maar ik denk dat dat gewoonweg niet bestaat).

3) Qua hoesje ben ik er echt niet uit... Ik had iemand gezien die een Maxpedition 4" flashlight hoesje gebruikt:
Afbeelding
Afbeelding
Dit lijkt me een strakke en degelijke combinatie aangezien Maxpedition spul enorm stevig is. Ik vrees wel dat zo'n zwarte nylon hoes vrij tactisch overkomt, dus ik ben nog aan het overwegen om een simpele zwarte etui aan te schaffen voor op het werk of iets meer in het openbaar. Persoonlijk ben ik geen grote fan van klitteband of velcro aangezien dit onherroepelijk slijt naar verloop van tijd (Ik heb daarentegen wel gelezen dat de velcro van die Maxpedition hoesjes echt wel lang houdt aangezien het ook zo'n lange strip velcro is).
Qua lederen hoes zou ik dan de simpele zwarte lederen hoes los willen kopen (met dan de flesopener en kleine schroevendraaier erbij). Iemand een idee waar je die hier het best kan vinden?
Als laatste hoes kwam ik ook deze tegen:
Afbeelding
Ze bieden dat model ook aan met een roteerclip (http://www.victorinoxstore.nl/accessoir ... wisstools/), maar dat lijkt me maar niets. Volgens mij is het voordeel van zo'n horizontale hoes dat het makkelijker 'wegkleedt' en minder opvalt, wat een beetje mijn doel is. Het is hier ook weer een velcrosluiting, maar ik zat te denken dat dit eventueel op te lossen is door een tweetal magneetjes aan te brengen en de velcrostrip weg te halen...

4) Ik heb begrepen dat de zwarte versie van de Swisstool de versie is van het Australische leger en hier dus moeilijk te verkrijgen is... Jammer...

5) Aangezien het een multitool is, blijft het vrij sheeple-friendly en aangezien de Spirit nog eens een stuk kleiner en fijner is, lijkt me dat ook in zijn voordeel te spreken. Enkel die zwarte kleur kan in zijn nadeel spreken, maar ik vind de extra grip (dat schijnt een voordeel te zijn ten opzichte van de zilveren Spirit) toch wel enorm handig. Spirit zal het dus blijven.

6) Ik ben er niet wijzer uit geworden uit die wapenwetgeving, maar ik veronderstel dat gezond verstand en het niet te direct in het open gebruiken er wel voor kan zorgen dat dit niet misloopt? Ik heb daarentegen wel van een collega gehoord die in Brussel werkt, dat ze zijn kleine Victorinox (zo'n alox) af hebben genomen tijdens een controle in de metro en dat hij hem gewoon kwijt is aangezien dit als 'wapen' kan gebruikt worden... Ik draag als zowiezo mijn folder in mijn tas of zelfs niet bij me als ik niet in het bos of thuis ben, maar dit gaat me toch mijn petje te boven... Hoe kan je dan in godsnaam nog iets van mesje meenemen?
Balor
Forumlid

Berichtdoor *Jijoel* op 28 mei 2011, 16:40

Hele lappen tekst en ik moet eerlijk zeggen ik heb het allemaal nog niet gelezen. :wink:

Maar persoonlijk vind ik de leren versies veel luxer aandoen.
Ook minder opvallend mocht je je hoes altijd zichtbaar dragen.
Draag je je shirt bv. over je broek maakt het helemaal niks uit.

Wel krijgt de leren hoes met veel gebruik veel meer gebruiker beschadigingen en zal een nylon hoes veel strakker blijven.
Ik bedoel dan qua uiterlijk en niet qua pasvorm.

Zelf heb ik een leatherman leren sheath en hij was werkelijk prachtig. Nu ziet hij er behoorlijk gehavend uit.
Dus niet echt luxueus meer.

Zelf heb ik een nylon hoes bij mijn rescue Vic. en moet zeggen hij is zeer degelijk maar ook zeer stug.

Vind de Maxp. ook erg mooi en ben er ook van overtuigd dat ze goed zijn als ik mijn Maxp. spul bekijk.

Dus koop gewoon beide. :mrgreen:
Is het probleem opgelost toch. :D
*Jijoel*
Forumlid

Berichtdoor Balor op 29 mei 2011, 17:11

Sja, ik ben een type dat graag zijn hemd in zijn broek draagt :wink:

Ik heb die Maxpedition sheath gekocht en de gewone horizontale etui met velcro van Victorinox. Ik denk dat de eerste kwalitatief het beste en het langste meegaat, maar niet echt subtiel is terwijl het tasje van Victorinox dan weer subtiel is en lijkt op een GSMtasje (en als de velcro niet meer plakt, ga ik eens kijken of ik er geen magneetjes eraan kan bevestigen). Welja, eentje voor thuis en eentje voor op het werk? Ik laat wel weten wat ik ervan vind...

Voor de rest ben ik vrij tevreden en zet ik mijn zoektocht verder naar een afzonderlijke flessenopener voor de zwarte Spirit...
Balor
Forumlid

Berichtdoor Koen Z op 30 mei 2011, 14:19

Flessen openen gaat met een smal mes ook. Ik doe het altijd met die op mijn Leatherman Wave, maar met het Victorinox mes gaat het zelfs nog makkelijker.
[url]
http://www.youtube.com/watch?v=ZYMd52D4QzY[/url]

En anders kan het nog altijd zo ;)

http://www.youtube.com/watch?v=emLyG-1LtAI

Hoe zat het ook al weer met het YT linken?
let's pack our brains and leave the rest behind..
Koen Z
Forumlid

Berichtdoor *Jijoel* op 30 mei 2011, 17:34

[yout...][/yout...]
Youtube knop in het typ scherm.

En dan alles wat na de = komt tussen (dus ZYMd52D4QzY voor het 1e filmpje) het bovenstaande plaatsen.

Dan krijg je dit.

Link
*Jijoel*
Forumlid

Berichtdoor Balor op 02 jun 2011, 15:29

Geweldige ideetjes om een fles open de maken... :mrgreen:

Ik ben ook op deze link gestoten: http://www.ausgeruestet.com/2010/08/min ... lbund.html

3 methodes om een fles te openen voor aan de sleutelbos:
Afbeelding

Ik ben momenteel aan het wachten om mijn twee etuis (de horizontale van Victorinox zou volgende week er moeten zijn en die van Maxpedition zal nog wel even op zich laten wachten aangezien de Europese leverancier moest bijbestellen in de States...)

In ieder geval ben ik door dit slimme kleine werktuigje mijn sleutelbos eens gaan bekijken wat er daar allemaal nog aan aangepast kan worden...
Balor
Forumlid

Berichtdoor Camouflatsie op 17 nov 2012, 16:15

Ik heb bij knives en tools een leren hoes met draaibare clip gekocht voor de swisstool x. Das ook een aanrader! Kun je zelf bepalen hoe je m draagt.
Wat ik wel jammer vind is dat bij de spirit eigenlijk altijd een bruine hoes hoort. Kostenplaatje gaat wel omhoog als je voor iedere tool weer een aparte hoes moet bestellen... Maarja, beter duur dan niet te koop zal ik maar zeggen.

Grtz, Jeroen.
Camouflatsie
Forumlid

Keer terug naar Victorinox & Wenger