• Advertisement

Victorinox of Wenger ?

Victorinox of Wenger ?

Berichtdoor Phurba op 03 mei 2011, 23:46

Is er een aantoonbaar kwaliteitsverschil tussen beiden ?

Wil een exemplaar gaan aanschaffen ( mis mijn oude KL mes) en vroeg me af of er een verschil is

groeten
Phurba
Forumlid

Re: Victorinox of Wenger ?

Berichtdoor JanB op 04 mei 2011, 01:56

Als je de alox modellen bedoeld zoals het welbekende alox KL mes dan is de keus tussen de Victorinox Pioneer, de Victorinox soldier en de Wenger SI.
Wat kwaliteit betreft zijn ze alle drie onverwoestbaar.
Op het oog is er weinig verschil tussen,ook niet wat betreft afwerking en gebruik.
Ik heb ze alle drie en bij de Wenger ligt de backspring wat dieper zodat een rand voelbaar is tussen de veer en liners en schaal. De Victorinox heeft daarom dus mijn voorkeur.
Wenger liefhebbers zweren bij wenger en Victorinox liefhebbers bij Victorinox maar dat is persoonlijk.
Het logo verschild en de wenger SI heeft een zgn bail ipv een keyring,de soldier heeft geen keyring
Nadeel van de bail is dat die om kan klappen en bij het sluiten van het mes zo de snede kan beschadigen.
Ook is de Wenger en Soldier uit produktie dus moeilijker te vinden.
Blijft dus over de Victorinox Pioneer. Nieuw overal te koop voor minder dan 25 euro.
Wil je nog een zaagblad erbij zoek dan naar een Victorinox Farmer.
KL messen worden ook nog wel eens aangeboden op marktplaats maar zijn meestal versleten of te duur.
Wat prijs kwaliteit verhouding is er geen praktischer of beter EDC mes te vinden.
Soms wil ik wel eens van mes wisselen maar ik ga nooit van huis zonder mijn vertrouwde alox Victorinox, en dat al meer dan 30 jaar.
In huis rondslingerend,in de schuur garage, in de keukenla en in de vakantie rugzak heb ik er ook nog enkele.
Ook voor de liefhebber en verzamelaars zijn er buiten Nederland veel andere alox modellen in diverse kleuren te koop maar zilver alox blijft voor een gebruiksmes het beste.
Mijn advies is dus ga voor de Victorinox Pioneer, kost bijna niks en gaat een leven lang mee.
JanB
Forumlid

Berichtdoor Harayasu op 05 mei 2011, 07:40

Je kunt op Marktplaats soms ook de oude KL zakmessen vinden, maar je hebt daar ook verzamelaars en verzamelaars - van om het even wat voor verzamelobject - betalen graag wat meer om hun collectie compleet te krijgen en dan zie je biedingen voorbij komen die soms meer dan twee keer zo hoog zijn als in b.v. de dump. Over de dump gesproken, daar zou je ook eens kunnen kijken, al zijn ze daar helaas vaak wel uitverkocht. Maar als je mazzel hebt kun je daar voor rond de 10 euro een KL zakmes kopen, voordeel is ook dat je ze in het echt kunt bekijken en zien of er niets mis mee is.

De door Jan genoemde Pioneer is een mooie optie en het is de civiele versie van het KL zakmes dat eind jaren '80 en begin jaren '90 werd verstrekt; ik weet niet wanneer jij in het leger zat? De alox modellen van Victorinox zijn mijn favoriete Zwitserse zakmessen, eenvoudig en sterk. Weliswaar doet de Wenger SI er niet voor onder, maar Victorinox biedt meer keuze in alox modellen.

Voor wat betreft de officiers modellen vind ik dat er qua kwaliteit niet heel veel verschil is tussen Wenger en Victorinox. Wel heb ik het idee dat de backspring van de Victorinox zakmessen over het algemeen wat sterker is en persoonlijk vind ik de blikopener van Victorinox makkelijker te gebruiken, maar dat is een kwestie van aan die blikopener gewend zijn. Leuk aan Wenger vind ik dat zij meer experimenteren. Verschillende soorten beschaling voor extra grip, vergrendeling van het grote lemmet op de kleinere modellen, dat soort dingen.

Kortom, over de kwaliteit zou ik me niet echt zorgen maken. Kies een model dat je mooi vind en bij normaal gebruik gaat dat jaren en misschien wel decennia mee.
Harayasu
Forumlid

Berichtdoor Groenselboer op 05 mei 2011, 15:45

Als ik me niet vergis heeft Victorinox Wenger overgenomen in 2005.
Wenger was de originele Swiss Army knife maker.
Het contract werd in het beging van de 20ste eeuw in 2 gesplitst; Wenger hield de helft van het contract en Victorinox kreeg de andere helft.
Victorinox heeft Wenger niet opgedoekt omdat deze ook als sterke merknaam wordt gepecipieerd.
Wegner is de dag van vandaag de innoverende poot van Victorinox.
Je zal merken dat nieuwe ontwikkelingen vaak in de Wenger messen geimplementeerd worden en als het zijn nut bewezen heeft pas zijn weg vindt naar Victorinox.
De kwaliteit van beide zou hetzelfde moeten zijn.
Groenselboer
Forumlid

Berichtdoor *Jijoel* op 05 mei 2011, 17:02

Wel heb ik het idee dat de backspring van de Victorinox zakmessen over het algemeen wat sterker is

Dit ervaar ik ook als ik de mijne vergelijk.
Nu heb ik dan wel een oude Wenger en al is de kwaliteit goed ik vind het toch zeker minder werken dan mijn Vics.
Nu heb ik dan maar 1 Wenger en meerdere Vics dus misschien toeval maar bij de nieuwe modellen zal het zeker geen verschil meer geven omdat ze toch van dezelfde eigenaar zijn.

De alox versies zijn ook mijn favoriet.
Ik heb een farmer en een KL versie.
Ik heb nog iets van 5 andere vic versies.
*Jijoel*
Forumlid

Berichtdoor Phurba op 05 mei 2011, 23:53

Dank allemaal voor de onderbouwde antwoordden...het leek me al vrij stug dat er veel verschil zou zijn aangezien ze zoveel op elkaar lijken..het lijk me dan ook niet meer dan logisch dat beiden zijn samengegaan of de 1 de ander heeft overgenomen.

Mijn voorkeur gaat uit naar Victorinox, maar dat is puur omdat ik de Wenger nog nooit in mijn handen heb gehad.

Mijn diensttijd speelde ( haha, letterlijk) zich af in 93/94 en heb mogen meeploeteren met de watersnoodramp in Venlo en omstreken, daar is het KL mes veel gebruikt en ben ik het waarschijnlijk ook verloren...

Ik vind het jammer dat er geen compleet model zoals de Huntsman in alox te verkrijgen is...daar gaat mijn voorkeur toch naar uit...mes,zaag, kurketrekker, blikopener en schaar zijn toch de minimale middelen die ik regelmatig nodig heb.

Ben bang dat het de Huntsman in rood gaat worden...

Nogmaals bedankt voor de tips
Phurba
Forumlid

Berichtdoor Phurba op 05 mei 2011, 23:58

Haha, en als ik de prijs zie...ach gelijk maar een Pioneer 1 alox erbij voor de nostalgie
Phurba
Forumlid

Berichtdoor Phurba op 06 mei 2011, 21:30

En dan zoek je wat rond op het wereldwijde web en dan kom je deze tegen...voor EUR 15,- nu staat deze voor EUR 19,- te koop, nog altijd goedkoper dan Victorinox zelf EN in het zwart.

http://www.t-online-shop.nl/victorinox-huntsman-15-functies-zwart/?categoryId=615
Phurba
Forumlid

Berichtdoor Harayasu op 07 mei 2011, 11:17

De Huntsman was mijn eerste Zwitserse zakmes. Ik kreeg hem van mijn vader toen ik een jaar of 10 was en nog altijd heb ik iets met de Huntsman. Tijdens kampeertochten heb ik er altijd een in mijn rugzak als backup zakmes en er ligt eentje in het dashboardkastje in de auto.
Harayasu
Forumlid

Berichtdoor Phurba op 12 mei 2011, 17:44

Yes, De Victorinox Huntsman in het zwart is al binnen.

Zeer solide, mooi ingeolied, mes goed scherp ( verdomme :) ) had ik niet verwacht.

Weer een mooi exemplaar voor de beginnende verzameling.
Phurba
Forumlid

Berichtdoor Kobus op 28 jun 2012, 16:56

Ik heb er een met KM op de schaal. is die zo bijzonder dan???. Ik lees alleen maar over KL messen.

Mvg.......Kobus
Kobus

Berichtdoor JanB op 28 jun 2012, 18:31

Kobus schreef:Ik heb er een met KM op de schaal. is die zo bijzonder dan???. Ik lees alleen maar over KL messen.

Mvg.......Kobus

Ben daar maar zuinig op want die zijn zeer gezocht door verzamelaars. :mrgreen:
Zeer zeldzaam en dus bijna niet meer te vinden in redelijke staat.
Volgens mij alleen gemaakt als Victorinox KM87, in beperkte oplage tov de KL messen.
JanB
Forumlid

Berichtdoor Kobus op 29 jun 2012, 18:10

Inderdaad een KM 87 en nog in nieuwstaat.

mvg.....Kobus
Kobus

Keer terug naar Victorinox & Wenger