• Advertisement

Japan Army Knife :)

Japan Army Knife :)

Berichtdoor Groenselboer op 10 mei 2014, 19:15

Vandaag mogen ontvangen van G Sakai, De Fieldman Trekking in ZDP-189 staal en met houten schalen. Ik moet zeggen dat ik nog maar weinig zo een uitgebreide verpakking ontvangen heb. Bij Sakai nemen ze hun producten blijkbaar heel serieus, het mes kwam in een grote enveloppe met daarin een witte doos, met daarin bubbelwrap, met daarin een kleinere witte doos, met daarin bubbelwrap, met daarin een groen doosje met Sakai op en wat Japans, en daarin een plastiek zakje, met daarin een lederen hoesje, met daarin een plastiek zakje waar dan uiteindelijk het mes in zat. :lol: Kwestie dat het goed aankomt denken ze daar achter in het Oosten :)

Afbeelding

Dit is het hoesje, het is gemaakt uit leder, niet zo soepel als mijn Vic hoesje maar zeker niet slecht!

Afbeelding

En dan het mesje, het hout is mooi en ziet er degelijk uit. Geen bramen, alles mooi glad!

Afbeelding

Enkel wat me direct opviel was dat de schalen op veel plaatsen niet mooi gelijk loopt met de liners. Hier had Sakai veel beter werk kunnen leveren, het scheelt niet een beetje maar hier een daar zelfs een paar mm, niet dat het schaaltje veel te groot is maar het is niet mooi aangebracht waardoor er aan de ene kant een stukje liner te zien is en aan de andere kant steekt het hout te ver uit.

Afbeelding

Afbeelding

Maar dit werd al snel gecompenseerd door het mes zelf. Het ZDP kwam zeer scherp! Haarsplijtend scherp, dat is iets wat Sakai kan als de beste ;) Ik ben eens benieuwd hoelang het scheermesscherp zal blijven maar mijn ervaring met de ZDP Spydercos leert me: dat dit bij Sakai in orde moet zijn :)

Afbeelding

Ik heb er even mijn Victorinox Spartan bijgenomen ter vergelijking. De Fieldman heeft dezelfde afmetingen als de Spartan. Je kan het dus vergelijken met de 91mm Vics.

Afbeelding

Ook qua constructie zijn ze zeer gelijklopend. Enkel de Sakai heeft iets lichtere veren voor de tools ivg met de Vic, voor de veer van het mes is het gelijk met de Vic qua spanning.

Afbeelding

Het grote mes is bij beide messen even groot. Maar de Vic heeft een fractie meer snede daar de ricasso bij de Sakai is iets groter. De vorm van het lemmet is bij Sakai iets meer een sheepfoot vergeleken met de Vic. De flat grind bij Sakai loopt ook helemaal door, bij de vic stopt het een halve mm van de rug van het lemmet.

Afbeelding

Afbeelding

Er is een groot verschil als je het lemmet op de rugzijde bekijkt. De vic is taps naar 1 zijde om plaats te maken voor het kleine mesje in de messen laag. Sakai doet dat niet maar grind eerst een stukje weg aan de ene kant en grind dan beide zijden gelijk.

Afbeelding

Het kleine mesje is zeer vergelijkbaar met de Spartan. Enkel terug teleur gesteld in het staal, op de site stond dat zowel het grote als kleine mes in ZDP waren, maar blijkbaar is het kleine mesje gewoon in 440a :evil:

Afbeelding

Wat de ander tools betreft deze zijn allen gemaakt uit 440A. De flessenopener is vrij gelijk met de Vic, zelfs de wire stripper (nuttelose hapje onderaan :P ) is aanwezig

Afbeelding

Maar de ander tools zijn dan weer allemaal net iets anders. De philips schroevendraaien is net iets puntiger dan de Vic en werkt iets minder goed daardoor. De priem is niet geslepen en heeft geen gaatje, is enkel handig dus om door iets dat niet te hard is te prikken en je kan enkel het materiaal wegduwen en niet waeghalen zoals met de geslepen rand van de Vic. Waardoor het gaatje minder mooi is dan met de Vic.

Afbeelding

De blikopener is totaal anders. Dat komt omdat de Vic blikopener gepatenteerd is door Vic en niet door andere mag gebruikt worden. Daarom koos Sakai voor een blikopener zoals op de Wenger. Deze is publiek domein en kan door iedereen gebruikt worden.

Afbeelding

Conclusie: Een leuk SAK alternatief maar dan met een veel beter staal (voor het grote mes dan toch) maar een minder fijne afwerking als het op houten schalen aankomt. Ik had misshien toch beter de plastiek versie besteld, misschien sluiten die schalen beter aan. De prijs is stevig $90 + verzending, je hebt al snel een paar echte SAKje voor dit bedrag. Het valt nog af te wachten of het staal de meerprijs rechtvaardigd.
Groenselboer
Forumlid

Re: Japan Army Knife :)

Berichtdoor Dirk de Wit op 10 mei 2014, 20:39

Dank je voor de uitgebreide review Nicolas!
Mooie aanvulling op de verzameling!
Dat ZDP is fijn spul weet ik uit ervaring :wink:
Je zou de schaaltjes haast losmaken en opnieuw vastlijmen (even in de oven op 100 graden ) ?!
Dat grote lemmet van victorinox is nog best gecompliceerd van vorm , niet makkelijk na te maken lijkt me.

Ben benieuwd hoe hij zal bevallen !

gr dirk
Dirk de Wit

Berichtdoor *Jijoel* op 10 mei 2014, 20:56

Leuk verslag en mooi mesje. Dat zdp is geweldig spul en zijn bij mij de scherpere exemplaren.
Jammer van het schaaltje. Denk dat je Dirk zijn tip moet gaan gebruiken.

Wel mooi dat die Japanners hun waar zo goed inpakken. Daar kunnen anderen nog wel eens iets van leren.
*Jijoel*
Forumlid

Berichtdoor MRoubos op 14 okt 2014, 17:28

Als meubelmaker kan ik het hout wel waarderen, vind het erg mooi staan.
MRoubos
Forumlid

Keer terug naar Victorinox & Wenger