• Advertisement

Victorinox en Wenger fusie

Victorinox en Wenger fusie

Berichtdoor Reijerse op 30 jan 2013, 14:28

Ik las net het onderstaande (bron: http://www.victorinox.com/ch/content/ne ... nger-Press).
Ik ben erg benieuwd wat dat in de praktijk gaat betekenen.

Press Release
Victorinox joins forces and integrates Wenger knife business

Eight years ago, the family-owned Swiss company Victorinox took over the long-established company Wenger, headquartered in Delémont, and has since managed it as a standalone subsidiary. Now Victorinox will integrate Wenger's knife business. This move eliminates duplication in the product range, responds to increased market demand and strengthens its competitive position internationally. In the future, Victorinox knives will also be made in Delémont and all employees will keep their jobs.

In 2005, Victorinox bought the long-established Wenger company in order to keep it in Swiss hands. Since then, Wenger has operated as an independent entity, sometimes in competition with Victorinox. Both companies have asserted themselves on the highly competitive international market.

Now Victorinox has decided to integrate the Wenger knife business. «Many consumers can hardly distinguish between the knife products from Victorinox and Wenger and the global fight for survival is getting increasingly fierce. That's why we are joining forces and focusing on one brand: Victorinox." says Carl Elsener, CEO of Victorinox.

The site in Delémont will be maintained. An assortment from the Wenger knife collection will be produced going forward under the brand name Victorinox. Wenger's watch and licensing business will continue. The Wenger branch in the US will be merged with the existing Victorinox headquarters based in Monroe (Connecticut).

With this move, Victorinox is looking to still better utilize its distribution strength. Competition requires clear strategic positioning, as well as the concentration of investments in products, product range and distribution. Consumers in turn expect a unique brand promise.

Peter Hug, CEO of Wenger: "We regret of course that we will no longer be producing Wenger knives in the future. The concentration of forces will allow the group to grow within the global competitive environment, to enhance the product range and to strengthen the Delémont site in the long term. So we are taking this step from a position of strength."

With the incorporation of the Wenger knife business, Victorinox is able to retain many years of experience in the areas of development and production from its well-established subsidiary. Together with its existing watch production in Porrentruy, the Victorinox Group remains a major employer in the canton of Jura.
Reijerse

Re: Victorinox en Wenger fusie

Berichtdoor Groenselboer op 30 jan 2013, 16:34

Zat er al een tijdje aan te komen. Een situatie waar je eigen bedrijven tegen elkaar concurreren ipv samen te werken en complementair te zijn, is niet houdbaar. Maar de aardige Zwitsers hebben Wenger heel fair behandeld na de overname, was dit in belgie gebeurd, hadden ze na de overname de concurrent direct geassimileerd.

Ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen :)
Groenselboer
Forumlid

Berichtdoor Reijerse op 30 jan 2013, 20:04

Het was inderdaad te verwachten, maar dan toch komt het als een verrassing.
Ik ben benieuwd wat er met de verschillende lijnen van messen en hun tools gaat gebeuren. Beide merken hebben hun unieke elementen, het zou mooi zijn als het beste van beiden gecombineerd zou kunnen worden in nieuwe modellen.
Reijerse

Berichtdoor RobV op 31 jan 2013, 07:06

Ik zou het eeuwig zonde vinden als Victorinox zoals het nu is gaat verdwijnen. Victorinox is uniek, iedereen kent het, ze maken al een eeuw topkwaliteit voor een appel en een ei! Hele legers lopen ermee rond. Zelfs het logo wijzigen zou ik zonde vinden.

Waarom weet ik niet maar met Wenger, hoewel ongeveer net zo oud en misschien kwalitatief net zo goed heb ik minder.
Misschien is het net zoals bij velen een beetje jeugd sentiment. Een Victorinox was mijn eerste zakmes, op vakantie in Zwitserland gekocht. Ligt nu in m'n vitrine en zal daar blijven.

Nog steeds gebruik ik Victorinox met veel plezier en sta ik nog elke keer te kijken van de kwaliteit van bijvoorbeeld een alox Victorinox. En dat voor een tientje of 2!

Ik hoop dat er niet te veel veranderd aan de mesjes...
"So that one may walk in peace" Imi Lichtenfeld, founder of Krav Maga
RobV
Forumlid

Berichtdoor *Jijoel* op 31 jan 2013, 09:23

Met Vic gaat er weinig veranderen denk ik. :wink:

Wenger gaat eruit wat ik jammer vind want ze hadden wel een eigen stijl bij bepaalde type messen.

Bij andere typen was het mes bijna gelijk en dan hebben 2 merken totaal geen meerwaarde.
Misschien dat Vic de speciale Wenger typen nu onder eigen naam gaat maken.

Het is natuurlijk een behoorlijke kosten besparing om als 1 merk verder te gaan.
*Jijoel*
Forumlid

Berichtdoor Bold op 31 jan 2013, 10:32

het schaartje van de Wenger in de Victorinox en je hebt een topmes in alle opzichten!
Bold
Forumlid

Berichtdoor Reijerse op 31 jan 2013, 10:51

Bold schreef:het schaartje van de Wenger in de Victorinox en je hebt een topmes in alle opzichten!

Beter nog: een wenger schaar uit de 85mm reeks standaard in de victorinox cadet!
Reijerse

Berichtdoor Bold op 31 jan 2013, 13:05

mee eens, en daar nog de zaag uit de farmer bij! succes verzekerd
Bold
Forumlid

Berichtdoor Dirk de Wit op 08 feb 2013, 00:24

Zal maar eens zuinig zijn op mijn Wengers ;heb een aantal linkshandige (in spiegelbeeld gemaakte) exemplaren en ook wat heel oud spul.
Victorinox was eigenlijk altijd mooier gemaakt dan Wenger ook met de legermessen die volgens dezelfde specificatie's gemaakt werden.
Wenger heb ik altijd veel innovatiever gevonden.
Nu ze samen Victorinox gaan maken kan dat alleen maar een verbetering zijn in mijn ogen!
Kom maar op met die nieuwe Victorinoxen :wink:
Dirk de Wit

Berichtdoor Canis op 12 feb 2013, 22:43

Wordt het dan Wenrinox of Victorenger? :roll:
Canis
Forumlid

Berichtdoor Dirk de Wit op 13 feb 2013, 00:52

Hoorde van de week van mijn dealer dat wenger nog heel 2013 leverbaar blijft :D
Dirk de Wit

Berichtdoor Reijerse op 13 feb 2013, 09:31

Dirk de Wit schreef:Hoorde van de week van mijn dealer dat wenger nog heel 2013 leverbaar blijft :D

Dat wisten ze gisteren bij Bever ook te vertellen toen ik daar naar vroeg.
Reijerse

Keer terug naar Victorinox & Wenger