• Advertisement

Lederen mesheft/handvat voor hidden tang mes.

Lederen mesheft/handvat voor hidden tang mes.

Berichtdoor Houtmeyerspeter op 18 feb 2015, 10:56

Dag.

Zou graag eens een lederen handvat (dmv lederen ringen) willen maken op een mes. Zijn er mensen op het forum die hier wat meer over kunnen vertellen ? Hoe ga je te werk ? Welk leder is het meest geschikt ? Hoe verlijm je de ringen( afzonderlijk op elkaar of in één keer met epoxy of andere lijm ?) ? Afwerking na het lijmen ?( schuren, polijsten) Verdere nabehandeling ? Alle informatie meer dan welkom.
Houtmeyerspeter
Forumlid

Re: Lederen mesheft/handvat voor hidden tang mes.

Berichtdoor Hengelo_77 op 18 feb 2015, 13:16

Hoe dikker het leer hoe mooier in mijn ogen. 6mm is het dikste wat ik gezien heb.
Ga eens bij je schoenmaker langs.
Bedenk voorheen hoe de doorsnee van je handvat er maximaal uit gaat zien en maak hier een sjabloontje van.
Dan kun je om concrete stukken leer zoeken/vragen
Laat de angel niet te smal. Je zult de stukken leer er over "rijgen" en bedenk hoe je de stapel wilt afsluiten.
Bijvoorbeeld met een geschroefde pommel.
Schuur beide kanten goed op. De nerf (gladde kant) moet kapot, anders neemt het geen lijm op. Wij gebruiken P24, maar 40 zal ook gaan.
Leer heeft duidelijk een bovenkant en onderkant. Let daar op, ééntje verkeerd-om valt direct op!

De verbinding tussen het leer en de angel kan imho het beste met epoxy. Als je de stukken leer onderling ook met epoxy verlijmt krijg je zwarte lijntjes tussen de schijven. Sommigen vinden dit juist mooi, anderen niet.

leer laat zich heel mooi afwerken met (bijen)was, maar als het verbrand geweest is pakt niets er meer op. Ook als je het verbrandde er af schuurt, is het leer er onder kapot/bedorven(verschroeid?)
Grof vormen en niet te fijn! handgereedschap of scherpe (nieuwe) schuurbanden.

Leer is mooi, heel mooi!

Deze krijgt een rehandle omdat het leer verbrand is geweest tijdens het afwerken:
Afbeelding

Persoonlijk vind ik wat Randall doet met leer-gewei-leer erg mooi:

Afbeelding
Hengelo_77
Forumlid

Berichtdoor Houtmeyerspeter op 18 feb 2015, 17:35

Heel erg bedankt voor de uitgebreide informatie Hengelo_77.
Ik heb reeds een paar maal een mes met lederen handvat vastgehad en buiten het uitzicht ervan vind ik vooral het gevoel in je hand ervan aangenaam.
Voelt beter dan hout of kunststof.
Houtmeyerspeter
Forumlid

Berichtdoor Icewind op 08 mei 2015, 20:34

Ik heb er laatst een paar gedaan om mijn scrap op te werken, een oud broodmes en een bowie. :mrgreen:

AfbeeldingAfbeelding
Icewind
Forumlid

Berichtdoor Houtmeyerspeter op 11 mei 2015, 04:42

Icewind schreef:Ik heb er laatst een paar gedaan om mijn scrap op te werken, een oud broodmes en een bowie. :mrgreen:

AfbeeldingAfbeelding

Knap gemaakt. Blijft het leder ook goed op zijn plaats zitten...vervormt het na een tijdje niet ?
Hoe heb je het afgewerkt (vernis olie) ?
Houtmeyerspeter
Forumlid

Berichtdoor Icewind op 22 mei 2015, 16:26

Tot op heden gebeurt er eigenlijk helemaal niets mee, blijft geweldig op z´n plek. Elk lapke leer is onderling verlijmd. Ik heb er blanco antiek was opgezet ;-)
Icewind
Forumlid

Berichtdoor Houtmeyerspeter op 22 mei 2015, 21:10

Icewind schreef:Tot op heden gebeurt er eigenlijk helemaal niets mee, blijft geweldig op z´n plek. Elk lapke leer is onderling verlijmd. Ik heb er blanco antiek was opgezet ;-)

Bedankt voor je reactie.Goed om weten dat het materiaal niet te erg krimpt of vervormd. Ik heb hier nog een emmer vol scraps van lederen sheats die ik vroeg of laat wil gebruiken. Wegwerpen is zonde als je er een mooi mesheft mee kunt maken.
Houtmeyerspeter
Forumlid

Keer terug naar Custom sheaths & leatherwork