• Advertisement

Gebroken mes

Gebroken mes

Berichtdoor Arjan Stam op 21 jun 2018, 09:02

Dag forumleden,

Al enige tijd ben ik bezig met het maken van messen van 1095 staal.
Afgelopen maandag was ik weer eens bezig en na het temperen leek het mij een goed idee om het staal een beetje te testen. Punt in een blokje hout en buigen maar. De punt brak direct af zonder ook maar iets mee te geven. Toen besloot ik het wat verderop het mes te proberen. In de bankschroef gezet en een klap er tegenaan. Het mes brak gelijk in twee stukken.

Nu ben ik benieuwd of er hier forumleden zijn die weten waaraan dit te wijten is. Het harden ging in het begin erg slecht. Ik gebruikte voor het eerst hardingsolie die blijkbaar niet goed werkte. Ik denk dat het te dik was, toen ik namelijk na een paar seconden het mes uit de olie haalde gloeide de rug van het mes nog na. De hardheid was ook niet hoog genoeg. Ik probeerde dit tegen te gaan door de temperatuur te verhogen en dan te koelen. Dit werkte ook niet. Het mes werd maar iets harder, maar niet hard genoeg.

Toen maar over op onze oude vriend water. Voordat ik daarin ging harden dacht ik dat normaliseren wel belangrijk was omdat ik al zoveel stres in et staal gebracht had. Dat gaan alleen niet zo exact omdat ik met 2 gasbussen werkt.

Afbeelding

Afbeelding

De 1e foto is hoe het gebroken staal er binnenin uitziet.
Heeft iemand enig idee waar dit door gekomen is?

Zelf denk ik dat er 2 opties zijn.
- Door de constante verhitting zijn de granen in het staal dusdanig vergroot dat het staal broos werd.
- Ik heb het staal niet lang genoeg getemperd (2x een uur op ongeveer 200 graden celcius)

Ik ben dus erg benieuwd of het om vergrote granen gaat, want ik weer ook niet exact hoe dat eruit ziet. De foto is gemaakt met behulp van een loep, maar met het blote oog is het ook te zien.
Arjan Stam
Forumlid

Gebroken mes

Berichtdoor Arjan Stam op 30 jun 2018, 11:25

Heeft niemand een idee?

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk
Arjan Stam
Forumlid

Re: Gebroken mes

Berichtdoor jippel op 13 sep 2018, 09:25

Hi,
Mijn ervaring met 1095 is niet heel groot. Heb er denk ik maar 4 messen mee gemaakt. Dus heb zeker niet de wijsheid in pacht.

Als ik jouw verhaal zo lees lijkt het mij een samenloop van omstandigheden, enerzijds vaker verhitten en afkoelen (3x) iedere keer dat dit gebeurt bestaat er de kans dat er scheurtjes optreden /vanwege de temperatuurschommelingen evt. bestaande scheurtjes (zichtbaar of niet) groter worden.
Anderzijds afschrikken in water, heb je een vergroot risico dat het mes te hard & daardoor dus te broos is geworden.
Heb een paar keer water-quench gedaan, loopt bij mij nooit goed af. Altijd de bekende "ping" en een gebroken blad, stressfracturen of een kromgetrokken blad. Wil het ooit nog een keer proberen maar dan met warmer water.
(doe het nu in olijfolie, motorolie)

Heb je jouw mes genormaliseerd voordat je ging harden? Heb er zelf helaas slechte ervaringen mee toen ik dit niet heb gedaan.

groeten, Jip
jippel

Berichtdoor Arjan Stam op 14 sep 2018, 18:19

Ha Jip,

Bedankt voor je reactie. Er waren inderdaad meerdere factoren waardoor dit gebeurd zou kunnen zijn. Recent heb ik hetzelfde gehad met O2 staal. De hittebehandeling ging toen vrijwel perfect alleen heb ik hem denk ik niet lang genoeg getemperd. Het volgende exemplaar heb ik 2x 2 uur op 200 graden gedaan. Die bleef wel heel bij het testen van de punt.

Normaliseren doe ik eigenlijk nooit. Ik dacht dat normaliseren vooral belangrijk was als je aan het smeden ben omdat je veel spanning in het staal krijgt door constante verhitting. Zou je het bij stock removal ook aanraden?
Arjan Stam
Forumlid

Berichtdoor jippel op 17 sep 2018, 09:23

ik normaliseer eigenlijk altijd. Zou het eigenlijk niet weten of het met stock removal wel of niet hoeft. Ik blijf het wel gewoon doen. Het is een kleine moeite en ik mocht het misgaan dan weet ik dat ik in ieder geval er alles aan heb gedaan om het te voorkomen. Dat ene kwartiertje met de gasbrander tov al die uren dat we met zo'n mes bezig zijn,
jippel

Berichtdoor triek op 29 nov 2018, 17:47

Mijn ervaring met harden van je gebruikte staal is dat ik het altijd hard in motorolie. NA het ontharden schoonmaken polijsten van het blad tot ongeveer schuurpapier 700. Daarna in de oven op 250 graden voor een uurtje of 2. Dan lever je itsje in qua hardhead maar wordt het weer wel veel taaier.

Ik weet niet op welke tempratuur je het ijzer hebt met het harden? Ik verhit het tot het niet meer magnetisch is en dan in de motorolie
triek

Keer terug naar Custom Messen Algemeen