• Advertisement

Vintage machetes

Vintage machetes

Berichtdoor Kwakster op 30 mei 2019, 11:40

Deze vintage Corneta machete uit de jaren '50 of '60 van de vorige eeuw werd gemaakt door de Gebroeders Weyersberg in Solingen, Duitsland.
Later werd het merk verkocht aan Imacasa in Zuid-Amerika.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Deze machete was nog geheel ongeslepen toen ik hem kocht, maar toen ik de dubbel getaperde kling zag en de balans voelde wist ik dat er ook een scherpe snede op moest komen.
Het reprofileren heb ik gedaan op de Tormek, en het verfijnen tot een licht convexe snede van +/- 30 graden inclusief op de korrel 60 en 180 Rubber Wheels.

De verchroomde kling is aardig flexibel, and het staal is zowel harder als slijtvaster vergeleken met diverse moderne machetes die ik eerder sleep. (een F.Dick basterdvijl komt er niet in)
Vanwege het lage eigen gewicht van net boven de 300 gram en de uitstekende balans kan met dit model gemakkelijk een zeer hoge tipspeed ontwikkeld worden, hetgeen hem bij uitstek geschikt maakt voor het snoeien van hoge grassoorten, braamstruiken, alsook licht struikgewas.

Specs:

Totale lengte: 54,0 cm
Klinglengte: 40,7 cm
Klingdikte: deze verjongt zich van 2,25 mm net voor de greep tot 1,25 mm net voor de punt, en tevens van rugzijde tot snede.
Staalsoort: verchroomd koolstofstaal
Greepmateriaal: Hoorn met messing klinknagels
Gewicht: 307 gram
Kennis weegt niets.
Kwakster
Forumbaasje

Re: Vintage machetes

Berichtdoor Kwakster op 11 jun 2019, 18:16

Vintage Incolma No.131 luxe kwaliteitsmachete uit de jaren '60, gemaakt in Manizales te Colombia met gebruikmaking van technologie & machines afkomstig van de Gebroeders Weyersberg, zwaardmakers van oudsher in Solingen, Duitsland.
Kenmerken van deze kwaliteitsmachetes zijn het beduidend hardere & slijtvastere staal vergeleken met de meeste moderne machetes, de dunner uitgesmede & verchroomde kling, en de fraaiere afwerking met metalen greep voorzien van houtinleg en deels vergulde etsing op de kling.

Met een gewicht van 420 gram valt deze machete in de middengewicht klasse, waardoor breed inzetbaar voor allround gebruik, van braamstruiken & struikgewas tot niet al te dikke boomtakken.
Ik heb deze machete voorzien van een handmatig op diamant geslepen licht convexe, en armhaar scherend scherpe snede met een apex van +/- 30 graden inclusief.
NB: alle zgn "microtandjes" van deze snede staan enigszins naar achteren gericht voor maximale bite.
Uitermate nuttig stuk gereedschap voor bushcraft, tuinonderhoud, en niet te vergeten home defense.
Natuurlijk ook prima geschikt voor aan de muur, en op het slijpen na is deze machete ongebruikt.

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Specs:

Totale lengte: 58,5 cm (54,0 cm)
Klinglengte: 45,5 cm (40,7 cm)
Klingdikte: deze verjongt zich van 1,85 mm net voor de greep tot 0,9 mm net voor de punt, maar niet of nauwelijks van rugzijde tot snede.
Staalsoort: verchroomd koolstofstaal (harder dan een F.Dick basterdvijl)
Greepmateriaal: verchroomd metaal met houtinleg en messing klinknagels
Gewicht: 420 gram
Geen schede.
Kennis weegt niets.
Kwakster
Forumbaasje

Keer terug naar Machetes