• Advertisement

Poging eerste keukenmes

Poging eerste keukenmes

Berichtdoor Arjan Stam op 06 mei 2019, 13:33

Na een aantal messen gemaakt te hebben, ben ik aan de slag gegaan met het maken van mijn eerste keukenmes. Het heeft veel tijd en schuurbanden :-) gekost, maar uiteindelijk is die dan toch klaar.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Het staal is o2. Het handvat is gemaakt van berk en in het midden zit een laag kirinite. Deze laag is exact even dik als het staal van het mes. Daardoor hoeft ik alleen maar een opening te zagen waar het staal in kon vallen en vervolgens alles op elkaar vast lijmen.

Ondertussen heb ik er ook een schede voor gemaakt.

Het lemmet is aan het begin 4mm dik en loopt steeds spitser toe naar de punt. Een beetje dik voor een keukenmes, maar dat had ik liggen. Hij snijdt opzich prima, maar iets dunner zou de volgende keer wel fijn zijn.

AfbeeldingAfbeelding
Arjan Stam
Forumlid

Re: Poging eerste keukenmes

Berichtdoor Kwakster op 06 mei 2019, 13:50

Mooi gemaakt, ik doe het je niet na.
En compleet met bijpassende leren schede.
Ik zou wel nog even dat scherp uitziende hielpuntje afronden, anders is het slechts een kwestie van tijd voordat iemand zich daar lelijk aan openhaalt.
Kennis weegt niets.
Kwakster
Forumbaasje

Poging eerste keukenmes

Berichtdoor Arjan Stam op 06 mei 2019, 14:58

Dank je. Het rode gedeelte dat je op de schede ziet is trouwens struisvogelleer. Gewoon leuk als decoratie.

Ja dat puntje is gevaarlijk scherp, het is denk ik inderdaad beter om die af te ronden. Bedankt voor de tip.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Arjan Stam
Forumlid

Keer terug naar Keukenmessen