• Advertisement

Tora Blades - Camping Kukri

Tora Blades - Camping Kukri

Berichtdoor Kwakster op 22 apr 2009, 09:44

Zojuist aangekomen; mijn nieuwe Camping Kukri, besteld bij de Engelse webshop Tora Blades van Simon Hengle
Naast zijn webshop http://www.torablades.com/index.html heeft hij tevens een eigen forum: http://www.torabladesforum.co.uk

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de Engelse beschrijving van de Camping Kukri die ik voor het gemak maar even van zijn site geplukt heb:

"The Camping kukri is an ideal kukri for camping for those that find the larger kukri a bit cumbersome to carry on their belt, and yet it has great handling and cutting capabilities, enabling you build anything from a temporary shelter, to cutting wood for the fire, producing feather sticks, preparing game, and if necessary giving you the ability to defend yourself from a wild animal.
The camping is in fact based on a typical Quarter Master Issued kukri from WWII, used by many Gurkha troops in that period in the Burma campaign and elsewhere.
It comes with a 31,5 cm long slightly hollow forged blade, with a 6,0 cm belly, 7,0 mm spine by the handle, tapering to 3,0 mm by the point.
The handle is stick tang, just under 13,0 cm long, made of wood and with steel mounts.
The kukri is housed in a military style scabbard, with the karda and chakmak knives, blades 8,0 cm and wooden handles of 6,4 cm, the housing comes with the hole to put in the bamboo blow pipe, and the tinderpouch."

Simon's importeert zijn kukri's rechtstreeks uit Nepal, alwaar ze volgens zijn eigen kwaliteitsnormen vervaardigd worden door Nepalese kukrismeden, ook wel Kami's geheten.
Naast mijn Kothimora Kukri wilde ik ook een echte user hebben, en na wat mailen met Simon kwamen we op de Camping Kukri.
Totaalbedrag dat ik kwijt was: 65 Pond (75 Euro) inclusief verzendkosten vanuit Engeland.
Simon verzond de kukri op 17 April en ik kreeg hem binnen op 22 April (zat een weekend tussen)

Afbeelding

Afbeelding

Mijn exemplaar valt in de categorie medium en heeft een prettige balans, niet in de laatste plaats vanwege het feit dat de kling licht hol gesmeed is, hetgeen een merkbare gewichtsbesparing oplevert.
De kling heeft een vrij egale geborstelde finish met slechts een paar bewerkingssporen, hetgeen goed past bij het karakter van een user.
Daarnaast is de gehele kukri mooi recht, iets dat ik bij diverse kukri's afkomstig van Marktplaats ook wel eens anders heb gezien.
De kukri is standaard voorzien van een mooie dunne convex geslepen snede, die net scherp genoeg is om een stuk papier te snijden, de nageltest doorstond hij echter niet.
E.e.a is natuurlijk snel te verhelpen met een muismatje en wat fijn waterproof schuurpapier, of een boormachine met een rubberschijf hetgeen ik zoals bekend prefereer. ( :mrgreen: )

(Edit: de boosdoener bleek een vrijwel onzichtbare, maar wel voelbare braam over vrijwel de gehele lengte van de snede, nadat deze verwijderd was met een fijn Spyderco slijpstaafje kon ik met de kukri het haar op mijn handrug scheren.)

Afbeelding

De donkerbruine houten greep ligt mij persoonlijk goed in de hand, en is zoals het hoort volkomen spelingvrij gemonteerd over de tang.
Een gepolijste stalen bolster en eindplaat completeren het geheel.

Afbeelding

De schede voorzien van precieze passing is gemaakt van hout, overtrokken met dun zwart leer en voorzien van een gepolijste messing puntbeschermer alsmede een gevlochten paarse veter voor de broodnodige versiering.
De traditionele karda & chakmak zijn natuurlijk aanwezig & functioneel uitgevoerd met houten greepjes en gepolijste stalen bolstertjes.
Tussen deze beide in bevindt zich een derde opening voor (blijkbaar) een blaaspijpje, en erachter nog een sleuf met er in een grofgenaaid leren zakje waarin men aanmaakhoutpoeder o.i.d. kan bewaren.

Lemmet: differentieel gehard & enigszins hol gesmeed 5160 verenstaal (voormalige truckveer)
Greep: onbekende hardhoutsoort
Totale lengte: 44,5 cm
Lemmetlengte: 31,5
Maximale lemmetdikte: 7,0 mm
Gewicht: 510 gram

Binnenkort gaat hij mee het bos in, dus wordt vervolgd.
Kennis weegt niets.
Kwakster
Forumbaasje

Re: Tora Blades - Camping Kukri

Berichtdoor Koen Z op 22 apr 2009, 10:46

Het blijft heel leuk spul, kukri's !
En ook lekker betaalbaar :mrgreen:
let's pack our brains and leave the rest behind..
Koen Z
Forumlid

Berichtdoor LX_Emergency op 22 apr 2009, 11:50

Weet je zeker dat het pijpje is om te blazen ?
En het poeder om vuur te maken ? :lol:
LX_Emergency
Messenmaker

Berichtdoor Gearts op 22 apr 2009, 13:09

Gefeliciteerd met je aanwinst, Rob.
Het is net als met een aardappelschilmesje,een kukri moet je in huis hebben. :D
Rein

" Lit de lju mar rabje. " Friese zegswijze.
Gearts
Forumlid

Berichtdoor Kwakster op 22 apr 2009, 13:33

LX_Emergency schreef:Weet je zeker dat het pijpje is om te blazen? En het poeder om vuur te maken? :lol:

Bijschrift: "the housing comes with the hole to put in the bamboo blow pipe, and the tinderpouch."

Dit staat in de Engelse beschrijving, dus ik ga er vanuit dat het klopt.
Tinderpouch vertaalt zich als 'zakje voor aanmaakmateriaal', maar eerlijk gezegd heb ik geen idee waar dat blaaspijpje dan wel voor gebruikt moet worden.
Jij wel ?
Kennis weegt niets.
Kwakster
Forumbaasje

Berichtdoor Brakkie op 22 apr 2009, 14:08

Denk dat LX doelt op het hasjgebruik van sommige nepalezen :lol:

Mooie afwerking zowel op de kukri als op de schede!
"I never understood the majority rule. If I asked someone why the majority should decide, I never got a satisfying answer. I still do not think that if a majority of people say something or agree on an opinion about something, that this should be the starting-point to decide if something is true or if something should be done." - Louk Hulsman
Brakkie
Forumlid

Berichtdoor Tom v S op 22 apr 2009, 14:57

Mooie Kukri hoor Robert! Heb je er ook al eentje gebruikt, of alleen voor de vitrine?
Don't ask me nothing about nothing, I just might tell you the truth - Bob Dylan
Tom v S
Forumlid

Berichtdoor Kwakster op 22 apr 2009, 15:09

Tom v S schreef:Mooie Kukri hoor Robert! Heb je er ook al eentje gebruikt, of alleen voor de vitrine?

Die Kothimora is voor display only, maar deze gaat toch echt gebruikt worden, :mrgreen:
Kennis weegt niets.
Kwakster
Forumbaasje

Berichtdoor LX_Emergency op 22 apr 2009, 16:21

Het was maar een grapje, maar ik doelde op het SNUIVEN van een poeder.
LX_Emergency
Messenmaker

Berichtdoor Kwakster op 23 apr 2009, 17:06

Het was een mooie dag vandaag, dus even de Camping Kukri kunnen uittesten in het bos.
Vanwege een overschot aan bejaarden op accufietsen bleek enige terughoudendheid geboden waardoor ik helaas maar 1 boompje heb kunnen afslachten, maar dat ging dan ook voorspoedig.

Afbeelding

De Camping Kukri bleek erg effectief voor dit soort werk, niet alleen vanwege de kukri-geometrie die zoals bekend tegelijkertijd hakt en snijdt, maar ook vanwege de relatief dunne convexe snede die tevens deskundig gehard bleek.

De snede van mijn exemplaar is ongeveer 1,0 centimeter breed voordat het holle gedeelte begint, en bij de sweet spot is deze maximaal 3,5 mm dik, terwijl het boompje op de foto over een dikke en vrij harde kern bleek te beschikken (het oranje gekleurde hout)
Hoewel ik op mijn hardst heb staan hakken bleek de kukri na afloop geenszins onder de indruk.
De snede was zo te voelen nog net zo scherp als ervoor, hetgeen ook bleek uit de nageltest.
Geen spoor van snedeuitbraak of flattening, geen verbuigingingen, en ook de greep zat nog muurvast.

Die greep is totnutoe overigens mijn enige puntje van kritiek; de metalen afdekplaat achterop bleek ietwat te scherp gepunt te zijn, hetgeen goed voelbaar was tijdens het hakken.
Maar met de vijl op mijn Leatherman Charge bleek dat in een ommezien opgelost.

Ik heb zo'n vermoeden dat ik nog veel plezier ga beleven aan deze Camping Kukri, :mrgreen:

Wordt vervolgd.
Kennis weegt niets.
Kwakster
Forumbaasje

Berichtdoor Kwakster op 06 okt 2016, 12:36

Kwam deze YouTube clip tegen met daarin een van mijn foto's uit deze thread, :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=40B6KmIzo_8
Kennis weegt niets.
Kwakster
Forumbaasje

Berichtdoor Kwakster op 08 okt 2017, 17:19

8 jaar later nog steeds in gebruik:

Afbeelding
Kennis weegt niets.
Kwakster
Forumbaasje

Berichtdoor karim op 13 okt 2017, 11:47

Kukri s zijn (minst mooi afgewerkt) schitterend mooi om te zien, dit exemplaar hoewel het retail is heeft ook die elegante flair.
Note": op mijn 2do lijst.
karim
Forumlid

Keer terug naar Kukri's