• Advertisement

Duitse WWII bajonet

Duitse WWII bajonet

Berichtdoor Kwakster op 27 nov 2011, 07:59

Op onze reis langs de Australische oostkust zijn we ook bij enkele familieleden langs geweest, en bij eentje daarvan trof ik deze fraaie Duitse bajonet uit WWII aan in een vitrinekast.
Het gaat om een parade-exemplaar van de Duitse politie dat aan het einde van WOII is meegenomen als oorlogsbuit door de Engelse 2nd Airborne soldaat Bill Ansell welke na de oorlog naar Australië emigreerde.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De betreffende bajonet is vervaardigd door F.W. Höller in Solingen, en is niet voorzien van een bevestigingsmechanisme voor montage op een geweer; het is zuiver een parade-exemplaar.
De greep is vervaardigd uit nikkelzilver/Berlijns zilver versierd met eikenloof, ingelegd met greepplaatjes van hertshoorn en voorzien van een aluminium greepschildje met adelaar & hakenkruis.
De chroomlaag op het stalen lemmet is ook nog grotendeels intact.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het gezin Ansell heeft in de beginjaren in Australië in aanzienlijke armoede geleefd, en tijdens die periode is de bajonetgreep regelmatig als hamer gebruikt door mevrouw Ansell; in die tijd hadden dit soort war trophies nu eenmaal weinig waarde en bovendien was nu eenmaal niet altijd het passende gereedschap voorhanden.
Hierdoor zit het nikkelzilver aan de bovenzijde nu helaas vol met kleine putjes, maar de hertshoorn greepplaatjes en het hakenkruis zijn wonder boven wonder nog zo goed als ongeschonden, net zoals de bijbehorende leren schede voorzien van metalen beslag.
Tegenwoordig wordt de bajonet overigens samen met wat documentatie zorgvuldig bewaard door de zoon van Bill Ansell, welke zelf helaas in 1995 is overleden.

Hier de bajonet samen met een oorkonde van de burgemeester van Duinkerken, van waaruit Bill in 1940 als soldaat bij de Oxfordshire & Buckinghamshire Light Infantry werd geëvacueerd naar Engeland.
Pas later in de oorlog kwam hij bij het 2nd Airborne terecht, en wel bij de afdeling zweefvliegtuigen (gliders)
Op D-Day landde hij in Normandië, daarna vocht hij rond Kerstmis 1944 in de Belgische Ardennen, om uiteindelijk per glider over de Rijn terecht te komen alwaar hij met zijn regiment optrok richting de Baltische Zee.

Afbeelding
Afbeelding

En hier een foto van Bill Ansell zelf uit de tijd dat hij diende bij de 2nd Airborne divisie, uitvergroot uit een oude regimentsfoto.

Afbeelding
Kennis weegt niets.
Kwakster
Forumbaasje

Re: Duitse WWII bajonet

Berichtdoor Canis op 27 nov 2011, 09:52

Zeer mooi en interessant. Zowel de bajonet als het verhaal.
Bedankt voor de post.
Canis
Forumlid

Berichtdoor Roadmaster op 27 nov 2011, 12:21

8) Yep mooi exemplaar en prachtige documentatie bovendien!

groet van Ferd.
Roadmaster
Forumlid

Berichtdoor Deovolens op 27 nov 2011, 13:15

mooie privé bajonet en bedankje voor deze man die voor onze vrijheid vocht
Deovolens
Forumlid

Berichtdoor *Jijoel* op 27 nov 2011, 16:32

Inderdaad een mooi verhaal achter dit bijzondere mes.
Ook grappig dat de vrouw des huises hem vroeger ook voor huis, tuin en keuken klusjes heeft gebruikt.
*Jijoel*
Forumlid

Berichtdoor RVR op 27 nov 2011, 18:14

Mooi verhaal en bajonet. Bedankt!!
RVR
Forumlid

Berichtdoor Draco op 03 dec 2011, 13:37

Volgens mij gaat het op deze site over messen en dit is een mes met een 'mooi' verhaal dus why not? Dat er toevallig een hakenkruis op staat doet daar in mijn ogen niets aan af ..... maar goed dat is mijn mening. Kan deze bajonet als stukje geschiedenis ook wel waarderen!
'Nec Temere, Nec Timide'
Draco
Forumlid

Berichtdoor Emel op 03 dec 2011, 16:11

@Sere: Als je je een beetje in 2e wereldoorlog militaria verdiept zul je zien dat Duits materiaal stukken interessanter is om te verzamelen dan bijvoorbeeld Engels of Amerikaans.

Duits materiaal is meestal mooier afgewerkt, veel zeldzamer, vooral omdat er veel van is weg gegooit (door die hakenkruizen etc.) en omdat het ook niet in zo'n grote aantallen is gemaakt als Amerikaans en Engels spul.

Ga maar eens zoeken naar een Amerikaans of Engels ( :D ) bajonet wat zo mooi is afgewerkt, het meeste is massa productie. En laten we eerlijk zijn ook de uniformen die ze droegen waren stukken mooier dan die van de geallieerden, ik kan me trouwens wel voorstellen dat oudere mensen hiervan de kriebels krijgen als ze die zien.

Duitse militaria spullen zijn daardoor ook veel kostbaarder, hierdoor zijn er wel heel veel fakes in omloop, zelfs direct na de oorlog zijn ze bijvoorbeeld in Tsjechie er al mee begonnen namaak te produceren wat bijna niet van echt is te onderscheiden.

Ik persoonlijk heb me nooit echt in Duitse dolken of bajonetten verdiept, maar dat is toch wel een hobby op zich, daar kun je echt een studie van maken, dat moet je ook doen alleen al om de fakes te kunnen herkennen. Sommige zijn inmiddels echt onbetaalbaar (30.000 Euro+) ,zeker bepaalde .. dolken.

Dat verhaal met dat bajonet doet me denken aan iemand die Duitse parachutisten helmen gebruikte om de varkens te voeren, inmiddels is zo'n echte helm een kleine 5000 euro waard, je wilt al helemaal niet weten wat zo'n origineel jumpsuit nu waard is.
Emel
Forumlid

Berichtdoor Stekker op 13 dec 2011, 16:41

Mooi gaaf voorbeeld van een seitengewehr paradebajonet van de Deutsche polizei gemaakt door een goeie maker.
Emel, je hebt volkomen gelijk wat betreft de kwaliteit en afwerking van Duitse blanke wapens.
Ik wil echter Sere wel benadrukken dat het gaat om het object, en niet om de achterliggende politieke gedachten.

Gr. Theo.
Stekker
Forumlid

Berichtdoor Emel op 14 dec 2011, 08:35

Sorry dan moet ik Theo toch gelijk geven, anders kunnen we geen enkel bajonet meer op het forum plaatsen.

Zelfs geen meer van Nederlandse makelij: :confused:

http://www.nrcnext.nl/blog/2011/12/09/e ... wagede-47/
Emel
Forumlid

Keer terug naar Militaire messen uit heden & verleden