• Advertisement

WWII British Fairbairn-Sykes 2nd Pattern Dagger

WWII British Fairbairn-Sykes 2nd Pattern Dagger

Berichtdoor R@y op 26 okt 2008, 11:35

Van m'n vader heb ik jaren geleden deze dolk gekregen om te bewaren. Hij heeft hem weer van zijn vader die in voormalig India diende als magazijnchef aldaar. In zijn laatste maanden heeft mijn opa veel verteld over deze tijd maar een verhaal over deze dolk kan ik me niet herinneren.
Ik zie het als een waardevol erfstuk van een man die veel heeft meegemaakt, zowel ellende als mooie momenten. Zo was hij bv de eindverantwoordelijke van het eerste transport naar Moskou vanuit Nederland na de oorlog. Een colonne vrachtwagens door een verwoest Europa leiden was destijds een hele opgave maar hij bracht het tot een goed einde. Zijn foto's zijn uniek bij dit verhaal.

Ik weet niet 100% zeker of dit de juiste benaming is voor deze dolk maar via deze link heb ik mijn conclusie getrokken:
http://www.joesalter.com/detail.php?f_qryitem=9007

Er schijnen diverse series van te bestaan maar deze lijkt er nog het meest op. Misschien heeft iemand aanvullende info of kan mijn vermoeden bevestigen, alvast dank hiervoor. Er staan overigens geen merktekens in.

Raymond

Afbeelding

Afbeelding
Gisteren werd er paniek gezaaid...vandaag stond 't al een meter hoog.
R@y
Forumlid *****

Re: WWII British Fairbairn-Sykes 2nd Pattern Dagger

Berichtdoor RVR op 26 okt 2008, 23:45

Hoi Raymond,

Je hebt een echte, 2de model F-S mes 8) mooi ding hoor,ben er maar zuinig op, staat er op de onderkant van de stootplaat ook niets?
Hier een link met veel info over 1ste, 2de en 3de modellen en andere, alsmede merktekens en etsingen etc etc
http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/fs/fs_knife1.htm

Ook op britishblades is een grote thread met veel info en foto's (van o.a. van kleinzoon Wilkinson Latham) over de FS
http://www.britishblades.com/forums/sho ... hp?t=50349

Groeten, Ruben
RVR
Forumlid

Berichtdoor R@y op 27 okt 2008, 18:20

Hallo Ruben,

bedankt voor je bevestiging en de links, ik heb er veel aan gehad. Ik heb de geschiedenis van deze dolk eens goed doorgenomen en er moest toch ergens een merk in staan. Vanavond bij thuiskomst in het laatste licht nog eens goed gekeken en inderdaad, er staat een merk in, het lijkt op 52 maar dat moet haast wel B2 zijn. Het schoonmaken is dus niet voor niks geweest :D .

Afbeelding

De auteur zegt hierover het volgende:
This knife is marked B2 on the crossguard.
Now Robert Wilkinson Latham has revealed in his magnificent book that BSA made these knives marked with “B2” It was made according to Wilkinson Sword's drawings!

BSA is de maker mbv het ontwerp van Wilkinson zoals ik hieruit begrijp. Hoe meer ik er over lees hoe meer overeenkomsten ik zie, zelfs de markering op de pommel klopt precies.

Tenslotte: The Second Pattern knives are rare to find. Dit maakt deze dolk nog unieker voor me. Toch een mooi stukje geschiedenis wat in de familie blijft.
Nogmaals bedankt voor de info!

Raymond
R@y
Forumlid *****

Berichtdoor RVR op 27 okt 2008, 19:05

Hoi Raymond,

Je merkteken is idd B2, laaste tijd veel extra info gekomen over dit beroemde/beruchte mes van Robert Wilkinson met de uitgave van zijn nieuwe boek.
Komen verschillende tekens voor op F-S'en zoals deze B2, /I\ (militair broad arrow) I, 8,4, 15, 21, 42 etc.
Helaas de laatste tijd zie je redelijk wat vervalste /I\ tekens maar zijn redelijk makkelijk te herkennen.
Deze tekens komen trouwens NIET voor op de Wilkinson Sword/F-S geëtste FS'en, deze Wilkinson messen zijn merkjes vrij :)
Ben er maar voorzichtig mee, een F-S mes met bekende historie (en helemaal al familie) komen niet zoveel voor!

Hieronder wat van die broad arrow tekens /I\

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Leuk dat je iets aan mijn info hebt gehad! Groetjes, Ruben
RVR
Forumlid

Berichtdoor R@y op 27 okt 2008, 19:23

Ruben, zijn dat je eigen messen op de foto's? Geweldig om te zien, zeker omdat er zoveel historie aan kleeft. Triest dat er vervalsingen rondgaan maar dat is niet zo vreemd, ik zag net een 2nd pattern mes te koop voor slechts €1100 :shock:

Ik heb vanavond erg veel gelezen op de betreffende site over deze dolken en ben nu ook op zoek naar een gesigneerd boek. Hiervoor heb ik een mailtje gestuurd naar Robert Wilkinson Latham, ben benieuwd naar het antwoord.
Zodra ik wat meer weet hoor je het.

Mvg
Raymond
R@y
Forumlid *****

Berichtdoor RVR op 27 okt 2008, 19:54

Hoi Raymond,

Ja zijn de mijne, de bovenste is een zogenaamde "Fatman" word zo genoemd ivm de dikkere en wat afwijkende grip, gemaakt in de VS en ook in de UK (doorJ.Clarke&Sons) tijdens WW2.
1100 dollar is trouwens erg veel geld voor een 2de model, zeker op ebay??: snydertreasures?? helaas niet alles (of eigenlijk veel niet) wat hij verkoopt is ok......
De vervalsingen/copieen die ik heb gezien zijn (met wat kennis/ervaring) redelijk makkelijk te herkennen. Gelukkig! :) en bij twijfel gewoon vragen of foto's zetten op oa britishblades of hier :) Denk dat Robert je snel dat gesigneerde boek opstuurt, heel aardige en behulpzame vent!

Groetjes, Ruben
RVR
Forumlid

Keer terug naar Militaire messen uit heden & verleden