• Advertisement

PSU messen Nederland

PSU messen Nederland

Berichtdoor Spydercola op 19 jun 2010, 10:24

Afbeelding
Hier een kijkje in mijn kast, zoals vele verzamelaars mis ik nog een paar jaartallen...de messen met het zilverkleurige heft gaan maar tot 1992, daarna kwamen de groene messen en de laatste versie is ook groen maar dan een stuk dikker. Beide uitvoeringen nieuw in doos en plastic kunnen kopen en daarin gelaten aangezien ik deze dubbel heb. De groene messen zijn trouwens ook een stuk groter dan de oudere versies.
Afbeelding
Alle messen zijn in goede, zeer goede of in nieuwstaat. Laatst een beetje opgeruimd en de messen die aangeslepen waren of beschadigd waren eruit gehaald. Deze heb ik opnieuw geslepen en opgeknapt en gebruik ik als EDC. (niet allemaal tegelijk natuurlijk :D )
Afbeelding
Hier de wat oudere messen, deze zijn bijna allemaal goed gebruikt, ik heb 3 messen die echt zeer mooi zijn en eentje die echt helemaal nieuw is.
Afbeelding
Maar even snel een foto genomen van het mes in kwestie, zeer scherp mes, scherper dan ik ze kan krijgen als ik ze slijp. Bij sommige lukt het heel goed en andere messen worden wel scherp maar niet zo scherp dat je je ermee kan scheren...
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Spydercola op 27 jun 2010, 11:19, in totaal 1 keer bewerkt.
all is vanity nothing is fair
Spydercola
Forumlid *

Re: PSU messen Nederland

Berichtdoor Koen Z op 21 jun 2010, 09:15

Ja hier zijn er ook 2, maar ze worden beide gedragen door mijn vader.

Gaaf, hoe lang verzamel je ze al?
let's pack our brains and leave the rest behind..
Koen Z
Forumlid

Berichtdoor Spydercola op 27 jun 2010, 11:10

Ik verzamel ze al een hele tijd eigenlijk, jammer genoeg mis ik nog de jaren 71 en 77 van de messen, van de oudere soort mis ik nog 4 jaartallen...ogen open houden!

gr Martijn
Spydercola
Forumlid *

Berichtdoor Spydercola op 27 jun 2010, 11:21

SERE schreef:Hier maak je mij dus helemaal gek mee!!!
Man, wat geweldig zeg zo'n lade vol aluminium. Helemaal top zo'n verzamelaars toewijding :D
Ik wil ze ook zo graag verzamelen, maar het wordt steeds moeilijker om aan die KL mesjes te komen.
Ik streef er naar om van 1980 t/m 199? te verzamelen.

Hoi Wouter,

Gewoon marktplaats in de gaten houden, ik heb al een paar mensen die mij een mail sturen zodra ze messen binnen krijgen zodat ik de eerste ben aan wie ze aangeboden worden. Het mooiste is om een hele partij op te kopen, er zitten dan altijd een paar slechte messen tussen en zo nu en dan een hele mooie of apparte...
(...heb d'r al 2 :mrgreen: )

Afbeelding
Spydercola
Forumlid *

Berichtdoor *Jijoel* op 27 jun 2010, 20:36

Zijn de KL alox versies van voor 89 nu van amefa en na 89 van victorinox?

Als ik je foto's zo zie dan zit daar ergens de scheiding.
De na 89 zijn gewoon van het type wat we nu nog als soldier kunnen krijgen.

Amefa was toch gewoon gemaakt met victorinox onderdelen?
*Jijoel*
Forumlid

Berichtdoor Spydercola op 05 jul 2010, 16:52

Hoi Jijoel,

Sorry dat ik nu pas antwoord maar ik ben op vakantie in Griekenland...Of de messen van Amefa en Victorinox van hetzelfde materiaal gemaakt zijn weet ik niet, ik weet wel dat er een jaartal is dat speciaal is en dat is volgens mij 1986. Op een gegeven moment hebben de messen geen beugel meer maar wordt het ringetje gebruikt. Zodra ik thuis ben zoek ik dit uit, dan heb je het antwoord woensdag en anders donderdag. Ik wilde eigenlijk al een verhaal over deze messen schrijven op het forum, ik heb al hele stukken op internet gelezen over deze messen, de naam Victorinox is in ieder geval opgebouwd uit de naam van de maker zijn vrouw en Inox staat voor roest vast staal. De maker heeft deze twee gecombineerd...wordt vervolgd!

Gr Martijn
Spydercola
Forumlid *

Berichtdoor French_Bulldog op 05 jul 2010, 18:09

Een leuk idee om alle psu messen te gaan verzamelen zelf heb ik er ook een aantal is er elk jaar een uitgekomen? toen ik nog een klein jochie was had ik een van de oude modellen (gekregen van mijn vader dit was zijn oude psu mes geweest helaas ben ik deze ooit verloren ik zou er graag weer een hebben)
Ik heb er al wel eens over gedacht om het ook te doen maar dan moet ik er nog een behoorlijk aantal bij zoeken :roll:
Afbeelding
French_Bulldog
Forumlid

Berichtdoor *Jijoel* op 05 jul 2010, 19:40

Het omslagpunt zal dan wel bij 86 zijn. (quote spydercola: ik weet wel dat er een jaartal is dat speciaal is en dat is volgens mij 1986)
Ik had 89 puur gebaseerd op de foto's van spydercola.

Dus dan zou je tot 86 een amefa hebben met beugel en daarna een victorinox met ringetje.

Ik heb geloof ik ergens gelezen dat de amefa gewoon met victorinox parts was gemaakt :?: .
*Jijoel*
Forumlid

Berichtdoor Spydercola op 09 jul 2010, 17:22

Sorry dat het even duurde...

Ik heb de messen eruit gehaald en gekeken wat er nu precies aan de hand was.
Vanaf 1960 tot en met 63 hebben de messen bruine schalen, dan komt 64 en die heeft rode schalen, waarom weet ik niet.
Dan van 1965 tot en met 1966 zijn ze weer bruin.
Het kan ook best zijn dat 1967 tot en met 1969 een afwijkende kleur hebben, dit weet ik niet aangezien ik niet alle jaren heb, maar 1970 heeft in ieder geval een bruin handvat.
Dan vanaf 1971 zijn de messen voorzien van zilveren schalen en hebben een mes, een priem en een platte schroevendraaier.
Van 1974 heb ik twee versies, een zoals de andere en een met boven het jaartal KLU geperst.
Dan in 1975 komt er een blikopener oude stijl bij, dus een lange opener en niet een kleine zoals bij de nieuwere messen.
Dan in 1983 gebeurt er iets vreemds; het zakmes is voorzien van een mes, een priem, een platte schroevendraaier en een blikopener nieuwe stijl en het mes is gemaakt door Victorinox, maar nog wel voorzien van een beugel in plaats van een ringetje zoals de latere messen.
Dan in 1984 hebben we weer te maken met Amefa, het mes heeft een mes, priem, platte schroevendraaier en de grote blikopener.
Dan in 1985 is het weer Victorinox die weer het mes, priem, platte schroevendraaier en de nieuwe stijl blikopener heeft, maar nog steeds voorzien van een beugel in plaats van een ringetje, Amefa maakt dan niet meer de messen voor het Nederlandse leger.
Dan in 1987 krijgt het mes voor het eerst het ringetje en is de beugel verleden tijd.
Het mes blijft onveranderd tot 1992 waarna we te maken krijgen met de eerste uitvoering van het groene mes, nog steeds van Victorinox.
Daarna komt er een groter mes, wanneer dit gebeurde weet ik niet, er staan geen jaartallen op en gaat men over op Zwanenburg en krijgt het mes het Spyderco gat om het mes eenhandig te openen.

De jaartallen die ik nog mis zijn de volgende: 1962, 1967, 1968, 1969, 1971 en 1977.
Voor de rest heb ik ze allemaal...

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Gr Martijn
Spydercola
Forumlid *

Berichtdoor hurkvanden op 02 jan 2011, 12:30

Hallo,

mooi collectie Spydercola
heb met aandacht jullie teksten gelezen
Spydercola even een vraagje heb jij in de collectie ook KLU 63?

p.s. er is weer een nieuwe uit bij Defensie
Afbeelding
hurkvanden
Forumlid

Berichtdoor Mark2007 op 03 jan 2011, 15:12

Nou dat er hier veel mensen zitten met kennis, een vraagje, ik heb een KL74, maar mis ik niks ?
Afbeelding
Afbeelding

vooral hier lijkt mij een ruimte te zitten waar iets hoort te zitten.
Afbeelding
Mark
Draco dormiens numquam titillandus
Mark2007
Forumlid

Berichtdoor hurkvanden op 03 jan 2011, 16:58

Mark2007
klopt er hoort nog een blikopener aan te zitten (denk ik)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door hurkvanden op 05 jan 2011, 10:12, in totaal 1 keer bewerkt.
hurkvanden
Forumlid

Berichtdoor Mark2007 op 03 jan 2011, 19:22

Ja, bij de latere modellen zit dat maar hier is geen spoor van dat hij er ooit gezeten heeft, heeft iemand anders nog een 1974 exemplaar waar het ook er niet op zit ?

Mark
Mark
Draco dormiens numquam titillandus
Mark2007
Forumlid

Berichtdoor Woodpecker op 04 jan 2011, 09:38

Spydercola schreef:Daarna komt er een groter mes, wanneer dit gebeurde weet ik niet, er staan geen jaartallen op en gaat men over op Zwanenburg en krijgt het mes het Spyderco gat om het mes eenhandig te openen.

Ik ben in nov 94 opgekomen, toen werd de zilverkleurige nog uitgereikt.
In 1996 werd deze omgeruild voor de groene van Victorinox.
Ik weet niet of de nieuwe lichtingen dit mes eerder kregen, het was destijds gebruikelijk dat de parate eenheden later de nieuwe psu stukken kregen uitgereikt.
Ik heb van '94 t/m '97 gediend, en in deze tijd is er een hoop veranderd; nieuw geweer (Dimaco) nieuwe Gore-tex jassen, nieuwe gevechtslaarsen, PSU bestek en uiteraard een nieuw PSU mes.

Ashwin
"De grootte van een mes is niet belangrijk, als maar weet hoe je het moet gebruiken" (Cody Lundin)
Woodpecker
Forumlid

Berichtdoor Jan Ververs op 04 jan 2011, 10:55

Mooi verzameling!

Ik heb een tijdlang bajonetten verzameld en psu messen, ik doe er niets meer mee.
Ik zal eens kijken welke nummers ik heb, mischien kan ik je helpen?

groeten,

Jan
Jan Ververs
Forumlid

Volgende

Keer terug naar Militaire messen uit heden & verleden