• Advertisement

Originele Wehrmacht Dolk

Originele Wehrmacht Dolk

Berichtdoor Kwakster op 12 jul 2008, 18:08

Dit is mijn laatste aanwinst, een originele Wehrmacht dolk van het merk Eickhorn, vervaardigd tussen 1935 en 1941.

De greep is vervaardigd van Trolon, een kunststofsoort welke onder invloed van licht heel langzaam verkleurt, in dit geval van geel naar oranje.
De metalen greepdelen zijn van verzilverd messing, en voorzien van zeer fraaie, handmatig aangebrachte details, zoals een adelaar met in zijn poten een lauwerkrans met daarin het beruchte hakenkruis.

De kling is van een mij onbekende koolstofstaalsoort voorzien van zgn crossgraining finish - een patroon van fijne dwarsgeplaatste streepjes in het metaal.
Het Eickhorn logo is met zuur geetst en diepzwart van kleur.
De schede is van staal en eveneens verzilverd.

Aan de greep hangt nog de originele portepee of troddel, uitgevoerd in aluminiumdraad, en ook zitten er de originele hangriempjes bij voor bevestiging aan een uniform.

De persoon van wie ik hem kocht, een oudere heer, vertelde me dat zijn vader, die stadscommandant van het verzet te Utrecht in de Tweede Wereldoorlog was, deze dolk heeft afgenomen van een hoge Duitse Wehrmachtofficier die zich aan hem overgaf na de capitulatie.
De dolk heeft vervolgens tientallen jaren in het huis van deze voormalige verzetscommandant gehangen.

De zoon, die de dolk bij het overlijden van zijn vader in bezit kreeg, heeft hem altijd goed bewaard, maar nooit meer opgehangen vanwege het hakenkruis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kennis weegt niets.
Kwakster
Forumbaasje

Re: Originele Wehrmacht Dolk

Berichtdoor EdwinEDC op 23 maart 2011, 20:07

Mooie Dolk veel vakmanschap dit zal inderdaad wel een hoge officier zijn geweest. In perfecte staat zelfs nog na al die jaren. Jammer van het hakenkruis maar eerlijk is eerlijk ik waardeer het vakmanschap!

veel plezier ervan.

grtz,

Edwin
Altijd op het scherpst van de snede maak ik opmerkingen die hout snijden.
"Blijf scherp"
EdwinEDC
Forumlid

Berichtdoor Blastmaster1972 op 24 maart 2011, 05:06

EdwinEDC schreef:Jammer van het hakenkruis

:roll: Bullshit. Waarom zou dat jammer zijn? Deze dolk stamt uit een periode van de geschiedenis waar een hele groep mensen het hakenkruis als symbool hadden. Ga je over bvb een boek over WO II ook zeggen: jammer dat er nazis in staan?

Anyway, leuke aanwinst weer Robert! Mij persoonlijk zegt dit soort messen niet zoveel, maar ik kan de kwaliteit (en de historische waarde) zeker waarderen.

Groeten,

Jos
Blastmaster1972
Forumlid

Berichtdoor Deovolens op 24 maart 2011, 07:32

Mooie kwaliteit , goed merk.De Swatiska is overigens een religieus symbool dat zelfs in Romeinse villa's vaak als design werd gebruikt.Het hakenkruis doet me niets, het is een symbool van iets dat echt gebeurd is en waar we alleen maar lessen uit konden trekken. Al sinds 1945 geen oorlogen meer bij ons en de regeringen zijn democratisch.
Deovolens
Forumlid

Berichtdoor LX_Emergency op 24 maart 2011, 09:00

Deovolens schreef:Mooie kwaliteit , goed merk.De Swatiska is overigens een religieus symbool dat zelfs in Romeinse villa's vaak als design werd gebruikt.Het hakenkruis doet me niets, het is een symbool van iets dat echt gebeurd is en waar we alleen maar lessen uit konden trekken. Al sinds 1945 geen oorlogen meer bij ons en de regeringen zijn democratisch.

Soort van democratisch in ieder geval.

Het hakenkruis werd vroeger inderdaad door hele groepen mensen gebruikt als symbool voor sportclubs, verzamelaars etc.
Een symbool op zich is niks mis mee.
Het is datgene waar het symbool voor staat.
LX_Emergency
Messenmaker

Berichtdoor Draco op 24 maart 2011, 10:53

Netjes! Vind persoonlijk dat andere model dolk nog iets mooier maar mooie aanwinst voor je collectie!
'Nec Temere, Nec Timide'
Draco
Forumlid

Berichtdoor RVR op 29 maart 2011, 21:51

Mooie dolk! Originele portepee etc erbij en een beetje bekende historie, helemaal goed! Wees zuinig op dit stuk historie.

Groetjes, Ruben
RVR
Forumlid

Berichtdoor Tool op 30 apr 2011, 19:02

Ontzettend mooi zeg :D
Mocht willen dat die van mij nog in zo'n mooie staat was!
Tool
Forumlid

Berichtdoor Varevinc op 12 aug 2011, 14:11

Deovolens schreef:Mooie kwaliteit , goed merk.De Swatiska is overigens een religieus symbool dat zelfs in Romeinse villa's vaak als design werd gebruikt.Het hakenkruis doet me niets, het is een symbool van iets dat echt gebeurd is en waar we alleen maar lessen uit konden trekken. Al sinds 1945 geen oorlogen meer bij ons en de regeringen zijn democratisch.

effe off-topic.
toch altijd prachtig dat er mensen zijn die tenminste de echte betekenis kennen van dit symbool ...
De eerste vorm van swastikas stamt trouwens uit zuid-amerikaanse stammen uit 3000 v.chr. dus das een hele tijd voor hitler er was , jammer genoeg denken de meeste mensen da hitler dit kruis heeft uitgevonden ... wat gaan ze dan zeggen als ze naar japan gaan en de originele boedhha's zien met swastika op de borst ?

Er zijn tegenwoordig zelfs mensen die er hele boeken en voorlichtingen over houden ( meestal mensen uit de body modification wereld )

Ik vind het een prachtig symbool ondanks dat het ooit gebruikt is geweest voor moord en verderf...
Op zoek naar:
Spyderco:Street Beat,CivilianMilitary,Para military 2,Manix Reg/XL lockback,Dodo,Police G-10,Warrior,Yojimbo2,Barong,Chinook,Gunting+trainer,J.D.Smith,Karambit,Massad Ayoob,Spyker,Terzuola,Szabofly
Varevinc
Forumlid

Keer terug naar Militaire messen uit heden & verleden