• Advertisement

Onbekende US Dolk

Onbekende US Dolk

Berichtdoor Kwakster op 30 jun 2012, 11:29

Kort geleden kocht ik deze dolk op Marktplaats van een verzamelaar van militaire messen.
Het is zonder meer een solide geval met een dik koolstofstalen lemmet, een greep van leren schijven, en een guard & knop van messing, maar helaas geen enkel merkteken van een maker.
De dolk zit in een degelijke leren schede van zadelmaker Hamley & Co uit Pendleton, Oregon, en ik heb hen ook al een berichtje gestuurd of zij eens in hun archieven willen duiken.
Ook staan de foto's nu op diverse internationale fora in de hoop meer over deze dolk te weten te komen, en volgens Bernard Levine is in ieder geval zeker dat de schede van 1940 of later is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Specs:

Totale lengte: 29,5 cm
Lemmetlengte: 18,0 cm
Lemmetdikte: 6,85 mm
Staal: koolstofstaal
Greepmateriaal: leren schijven hier en daar afgewisseld met dunne messing schijven
Guard: messing (dikte: 6,25 mm)
Knop: koper
Gewicht: 385 gram
Schede: Leer
Kennis weegt niets.
Kwakster
Forumbaasje

Re: Onbekende US Dolk

Berichtdoor Blazernl op 30 jun 2012, 15:25

Hoi Robert,

Denk dat de kans heel groot is dat dit een homemade mes is waarbij gebruik is gemaakt van een lemmet van Duitse afkomst.
Dit werd heel veel gedaan tijdens en na de Tweede Wereldoorlog.
De Duitsers gebruikten heel veel van dit soort lemmeten voor hun dolken, en de geallieerden soldaten namen ze vaak mee als souvenir en bouwde ze thuis om naar iets wat ze zelf konden gebruiken.

De duitsers waren ook helemaal weg van het bestempelen van de door hun gemaakte wapens, dus als je pommel los kunt maken is de kans groot dat er nog een stempel te zien is op de hidden tang.

Hier een link met een hoop foto's van verschillen duitse dolken:
http://www.johnsonreferencebooks.com/ca ... index.html

Hoop dat je er wat aan hebt.

M.v.g JP
Blazernl

Berichtdoor Kwakster op 30 jun 2012, 16:22

Mogelijk, maar volgens mij is het niet waarschijnlijk dat voor de dolk gebruik is gemaakt van een Duits lemmet.

Het lemmet van deze dolk is namelijk bij lange na niet netjes genoeg gemaakt om afkomstig te zijn van een een bestaande Duitse dolk: de middenril is verre van recht en loopt aan 1 kant ook niet netjes uit in de punt maar net ernaast, en ook de afwerking rond het ricasso is op zijn best matig.
De Duitse dolken die ik in handen heb gehad waren veel netter gemaakt dan deze, en een lemmet zoals deze dolk heeft zou in Duitsland nooit door de controle zijn gekomen.
De dolk als geheel is overigens wel uitermate solide gebouwd uit degelijke materialen, en nog steeds een geducht wapen.

Voorlopig hou ik het er op dat deze dolk in zijn geheel (homemade) gemaakt is door een op zijn minst redelijke Amerikaanse (amateur) messenmaker welke functionaliteit hoger in het vaandel had dan esthetiek.
Het blijft natuurlijk mogelijk dat de kling afkomstig is van een ouder wapen, misschien dat dat in de toekomst ooit nog duidelijk wordt.

Die link naar Johnson Reference Books is overigens wel grappig; ik heb 2 vroege boeken van die man in de kast staan (Collecting the Edged Weapons of the Third Reich 1 & 2), en het is inderdaad zeer interessant leesvoer als je interesse hebt in Duitse dolken.
Kennis weegt niets.
Kwakster
Forumbaasje

Berichtdoor Blazernl op 30 jun 2012, 18:52

Daar heb je helemaal gelijk in wat betreft de afwerking, er word tegenwoordig niet voor niks nog steeds gezegd: Duitse vakmanschap en degelijkheid.

Ik was er alleen nog vergeten bij te zetten dat het lemmet waarschijnlijk uitgedund is om enige sporen van zijn afkomst te verbergen, maar het blijft inderdaad gissen.

Maar in die tijd waren de Duitsers een van de weinigen die dit soort dagger maakten.

Veel succes met de zoektocht maar zowiezo een leuk stukje geschiedenis wat je hebt.

M.v.g JP
Blazernl

Berichtdoor Erik Markman op 30 jun 2012, 19:09

"Theater knife"?
Erik Markman
Forumlid

Keer terug naar Militaire messen uit heden & verleden