• Advertisement

Slijpen van een keramisch mes

Uit de vrije hand, met geleidesystemen of machinaal

Slijpen van een keramisch mes

Berichtdoor Kwakster op 27 aug 2012, 08:39

Een bevriende kok kwam met dit keramische mesje aanzetten, een kleine santoku met een lemmet van zirconium oxide.
Nadat hij het een tijd gebruikt had was het toch wat botter geworden, dus had hij het mesje naar Knivesandtools gebracht om te laten slijpen, maar daar presteerden ze het om het mes nog botter te maken dan het al was; de "snede" was over vrijwel de gehele lengte gechipt.

Een beetje beteuterd kwam hij gisteren bij mij met de vraag of ik er nog wat aan kon doen.
Ik heb het mes vervolgens eerst licht convex geslepen met 15 micron diamantpasta op het slijpwiel van mijn Paper Wheels, en daarna een beetje verfijnd met 6 micron diamantpasta op het polijstwiel.
De snede is nog steeds niet zo scherp als een goed stalen mes (daarvoor moet e.e.a nog wat verder verfijnd worden), maar ik denk dat de kok er voorlopig wel weer mee uit de voeten kan.

AfbeeldingAfbeelding

Mede geïnspireerd door dit filmpje: viewtopic.php?f=180&t=10767
Kennis weegt niets.
Kwakster
Forumbaasje

Re: Slijpen van een keramisch mes

Berichtdoor Fadje104 op 27 aug 2012, 09:10

Wat maakt het slijpen van keramische messen zo moeilijk ?

Verstuurd van mijn Galaxy Nexus met Tapatalk
Fadje104

Berichtdoor Dan Adriolo op 27 aug 2012, 09:25

Nou bijvoorbeeld al de 82 Rockwell hardheid van het zirkonium oxide.
Echt niet gemakkelijk, ik slijp ze ook met de paper wheels maar fabrieksscherp da's niet makkelijk meer te krijgen.
Groet.
Dan.
Dan Adriolo
Forumlid

Berichtdoor MvH op 27 aug 2012, 09:55

Ik heb een hekel aan ceramische messen, maar als ik ze moet slijpen gebruik ik diamant en CBN. Meestal bandschuurmachine..
MvH
Forumlid

Berichtdoor Canis op 27 aug 2012, 13:14

Vandaag staan de keramische messen hier toevallig in de Aldi-folder. Met de tekst dat je ze NOOIT hoeft te slijpen.
Daar trappen de mensen dan weer in, wordt rondgebrabbelt, en wordt weer gretig verkocht. Triestig, die verkoopstruks.
Canis
Forumlid

Berichtdoor MvH op 28 aug 2012, 17:42

Wel technisch gezien is dat niet gelogen. Je HOEFT ze nooit te slijpen, maar dan kan je er ook geen kl*te meer mee snijden :D
MvH
Forumlid

Berichtdoor Bartknifenut op 21 maart 2013, 14:21

Eigenlijk slijpen ze nog best goed, je hebt gewoon veel diamantjes nodig of cubitron ....
Ik heb mijn keramische messen al meermaals bijgeslepen.
Maar geef mij toch maar een goed stalen mes; VG10 of N690 voor in de keuken.
Bartknifenut
Forumlid

Berichtdoor Mark2007 op 22 maart 2013, 11:40

MvH schreef:Wel technisch gezien is dat niet gelogen. Je HOEFT ze nooit te slijpen, maar dan kan je er ook geen kl*te meer mee snijden :D

precies :mrgreen:

ik heb ooit eens in Duitsland bij de aldi een keramisch mes gekocht maar die waren al niet echt super scherp in de winkel, nou was de prijs ook niet echt duur dus voor de gein heb ik hem erbij gekocht, maar hij wordt niet gebruikt in de keuken.
Mark
Draco dormiens numquam titillandus
Mark2007
Forumlid

Berichtdoor Raycoupe op 18 mei 2013, 18:38

Een keramisch mes heeft volgens mij eigenlijk alleen maar nadelen, met 1 groot voordeel voor in de (professionele)keuken, namelijk dat keramiek geen geurtjes en smaken vasthoudt. Vandaar de populariteit bij sushi-chefs.
Raycoupe
Forumlid

Berichtdoor Kwakster op 30 mei 2014, 11:29

Een nicht van me is een fervent hobbykok, en dit zwarte keramische mes (gemaakt door Kyocera) is lange tijd een van haar favorieten in de keuken geweest.
Door veelvuldig gebruik (niet altijd op een geschikte ondergrond) alsmede het los bewaren in een lade tussen een aantal stalen messen (!) was het niet alleen erg bot geworden, ook zaten er flink wat (micro) chips in de snede en was de punt afgebroken.
Dit is het mes zoals het er uit zag toen ik het ontving.
(als je 2 x op de foto's klikt kun je de chips in de snede goed zien zitten)

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Dit is het mes na het slijpen.
Ik heb de fabriekssnede ietwat uitgedund tot een beduidend fijner gepolijste & licht convexe snede van +/- 25 graden inclusief, en met de scherpte zit het ook wel goed: de snede is hairwhittling (enkel richting de haarwortel), en kan met gemak enkellaags toiletpapier slicen (gesplitst 3-laags)

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Specificaties:

Totale lengte: 28,0 cm
Lemmetlengte: 14,8 cm
Lemmetdikte: 1,84 mm
Lemmettype: saber-hollow
Dikte achter de snede: 0,4 mm
Nieuwe slijphoek: +/- 25 graden inclusief & licht convex

What is the difference between a black ceramic blade and a white ceramic blade ?

A black (HIP) blade is made out of a black zirconium oxide and offers extra durability.
This type of blade goes through an extra firing process called a "hot-isostatic press," creating a tighter weave between the ceramic molecules, thus creating a tougher blade.
The white ceramic blade is also made out of zirconium oxide but does not go through this expensive sintering process.

Hier een paar YouTube clipjes van het slicen van toiletpapier met dit zwarte keramische mes, steeds in toenemende graad van moeilijkheid.
De eerste clip toont het slicen van een normaal velletje 3-laags toiletpapier, in de tweede clip heb ik 1 laagje verwijderd en slice de overgebleven 2 laagjes tegelijk, en in de laatste clip gebruik ik alleen dat ene verwijderde laagje.

Link

Link

Link

Tomaatje slicen:

Link
Kennis weegt niets.
Kwakster
Forumbaasje

Berichtdoor Ric op 26 okt 2018, 15:00

Hoy een keramisch mes slijpen met de Wicked Edge heeft daar iemand ervaring mee?
Als ik deze thread lees vrees ik dat het zeer moeilijk is...
Heb hier een keukenmes liggen van vriend en ik mag het proberen. Lukt het niet ook goed.

Iemand tips?
Of gewoon niet aan beginnen?

Grtn Ric
Dank bij voorbaat
D
Respect is something earned, not given !
Ric
Forumlid

Berichtdoor Kwakster op 26 okt 2018, 16:46

Weet je merk en type van het keramische mes in kwestie of is het gewoon een goedkoop merkloos ding ?
In dat laatste geval zou ik zeggen: niet eens aan beginnen en die vriend gewoon een nieuw exemplaar laten kopen.
Cheapies zijn vaak van inferieur materiaal gemaakt en vaak ook nog eens veel te dik achter de snede, dat wordt nooit wat.
Kennis weegt niets.
Kwakster
Forumbaasje

Berichtdoor Ric op 26 okt 2018, 21:19

Hoy Robert,thanx voor de reactie,ik denk dat het een goedkoop mes is,is onderdeel van een set.
Bij deze de foto's van het mes,scherper krijg ik het niet met de smartphone.

Afbeelding

Afbeelding

Grtn Ric
Respect is something earned, not given !
Ric
Forumlid

Berichtdoor Kwakster op 27 okt 2018, 07:47

Het lijkt mij ook een goedkoop dingetje,
Kennis weegt niets.
Kwakster
Forumbaasje

Keer terug naar Messen slijpen